Az elsõ
brit tévéjáték
"Baird állandóan
saját tökéletlen médiumának
határterületeit vizsgálta, egyik kísérletet
folytatva a másik után, sokkal inkább egy
mûvész szenvedélyével, mintsem egy
tudós
körültekintésével."
Asa Briggs: The Golden Age of Wireless. 1965
Képzeljék el a
következõ színteret. Három óra
harminc van, délután, 1930 július 14. és
az elsõ BBC tévéjáték lassan
a végéhez közeledik. A darab nem egy pehelysúlyú
komédia vagy melodráma, hanem Luigi Pirandello
egyfelvonásosa: "A férfi, aki virágot
hord a szájában", mely mindössze három
évvel azelõtt született. Baird londoni stúdiójának
tetején, a Long Acre 133 alatt, egy szimultán közvetítés
is kezdetét veszi a világ elsõ nagyméretû
tv-képernyõjén. Ez a képernyõ
ugyan csak 10 négyzetláb méretû, de
Baird készülékeinek méreteihez képest
(10 négyzethüvelyk) mégis egy IMAX. A meghívott
VIP-eket, közöttük magát signor Marconit,
egy rozoga teherfelvonóval jutatták fel a tetõre,
hogy egy kátránnyal borított alagútban
állva részesei lehessenek a történelmi
vetítésnek.
Az 5 láb magas és 2 láb széles képernyõ
Bairdhez méltó, inspiratív tákolmány
volt. A több mint 2500 izzólámpa, melyek vörösen
izzottak, lassan megolvasztották a konstrukció
széleit. Egy örjöngõ üzenet az adás
azonnali leállítását követelte
az alant elhelyezkedõ stúdiótól,
de a producer, Lance Sieveking, elõbb Bairdhez fordult,
aki azt válaszolta: "Mondd meg nekik, hogy folytassák
és hagyják olvadni!" Nem ez lett volna az
elsõ eset, hogy Baird valamely találmánya
könnyebb-komolyabb sérüléseket okozva
elolvadt, vagy felrobbant volna. Mindazonáltal ez a vetítés
jelképezte a tv elmozdulását a szórakoztató
újdonság irányából egy kreatív
médium irányába. "A férfi, aki
virágot hord a szájában" volt a televízió
adottságainak elsõ igazi mûvészi kihasználása,
Sieveking artisztikus érzékének és
Baird hibás, excentrikus, de végtére is
látnoki géniuszának kombinációja.
A nézõk között volt a közeli London
Coliseum jegyárusa. A színház két
hét múlva felkérte a Baird British Televisiont
egy élõ bemutató létrehozására.
A képernyõt a színpadra állították
miközben élõ adást sugároztak
a stúdióból. Ez volt az elsõ lejegyzett
interaktív tv-demonstráció, ugyanis egy
közvetlen telefonvonal segítségével
a közönség bármit kérhetett, illetve
kérdezhetett a hírneves performerektõl.
A fellépõk meglehetõsen különös
összeállítású csapatában
olyan neveket találunk, mint Billy "Bombardier"
Wells, bokszoló, Lord Baden-Powell, cserkész-vezetõ,
valamint a brit fasiszta, Oswald Mosley.
Baird két évvel korábban mutatta be a "Noctovision"-t,
amellyel az éjszakai távolbalátás
vált lehetõvé, a sztereószkópikus
tévét, a videólemezt (hat percnyi kép
és hang egy 78 rpm-es lemezen) és a színes
tévét, bár csak egy kicsi, mindössze
egy négyzethüvelyknyi képernyõn. Ez
utóbbit egy olyan Nipkow-tárcsával érte
el, melyre zöld, kék, valamint vörös szûrõket
helyezett. Színes televízió rendszerét
1928 július 6-án mutatta be sikeresen: "egy
kosár eper képe látszódott igen tisztán".
Kísérleteket folytatott a színes képek
és a 3D tévé kombinálásával,
de ezt a problémát sohasem tudta megoldani.
"A férfi, aki virágot hord a szájában"
címû adás egy kreatív periódus
lenyûgözõ összegzése volt, de egyben
a végsõ csúcspontot is jelentette. Baird
durva rendszere evolúciós zsákutcának
bizonyult. A világnak egy jó felbontást
produkáló, mozgó alkatrészek nélküli,
elektronikus rendszerre volt szüksége, amelyet az
1935-ös év meg is hozott. Ehhez dióhéjban
a katódsugárcsõ és egy olyan
televízió rendszer szükségeltetett,
amely rengeteg tudós, több ezer mérnök
egyesült erõfeszítésének és
az EMI, illetve az RCA befektetésének gyümölcseként
született meg. Baird kekszes dobozokból és
bicikli lámpákból összetákolt
szerkezete nem versenyezhetett, de nyers mechanikus eszközei
több évtizeddel megelõzték a huszadik
század média-fejlesztéseit.
A videómûvészet kezdeteit önkényesen
azonosítják a hordozható videó-felvevõ
1965-ös megjelenésével, valamint Nam June
Paik-nak a pápa new york-i látogatását
megörökítõ felvételével.
A televízió ezelõtti idõszakára
a könnyed szórakozatás bélyegét
sütötték és kizárólag szociológiai
jelentõségét vizsgálták. Valójában
a tévé korai úttörõinek
a mozi által befolyásolva, de a technológia
által determináltan rá kellett találniuk
a saját nyelvükre, akárcsak a manapság
videóval foglalkozó mûvészeknek.
"A férfi, aki virágot hord a szájában"
meghódította azokat a határokat, melyeket
a tévé-képernyõ technológiai
és esztétikai szempontból felállított.
Nem ez volt az elsõ dráma-közvetítés:
tíz hónappal korábban a WGY elnevezésû,
new york-i rádióállomásról
sugározták a "Királynõ futárja"
címû melodrámát, J. Hartley Manners
tollából, de Baird is "színre"
vitt egy darabot "Box and Cox" címen kitartó
csapatával. De Pirandello egyfelvonásosa volt az
elsõ komoly színházi darab, amely sugárzásra
került egy olyan tehetséges producer társulatával,
akit Baird egyik mérnöke, Tony Bridgewater úgy
jellemzett, hogy "Sievieking a legvégsõkig
kihasználta ezt a primitív médiumot".
Hogy primitív volt, az biztos. Baird mechanikus tévé-rendszere
a Nipkow-tárcsára épült, amely egy
spirálisan perforált, forgó tárcsa
volt és ez tapogatta le a remélhetõleg mozdulatlan
célszemélyt. Baird esetében ez a tárcsa
eredetileg egy fém kekszes dobozból készült,
melybe 30 lyukat fúrt és biciklilámpa lencséket
illesztett. Ezen lencsék mögött helyezkedtek
el a durva fotoelektrikus cellák, de az apparátus
több "readymade" elemet, így például
kötõtûket is magában foglalt. A szisztéma
megkövetelte, hogy a színészeknek mindössze
egy 18 hüvelyk széles és 3 láb magas
tér állt rendelkezésükre - csak
egy csöppet nagyobb hely, mint a mai tv-készülékek
képernyõje - és teljes sötétségben,
egy fénysugár pásztázó fényében
kellett megformálniuk az adott karaktert. A késõbbi
adások során a táncosok folyamatosan panaszkodtak,
hogy mindig kékre-zöldre ütik magukat, ahogy
a sötétben hanyatt esnek. A kamera statikus volt
és a színészeknek a szerepnek megfelelõen
kellett elõre-hátra csúszkálniuk
a rögzített stúdió-székeken.
Az elsõ BBC dráma ideája Baird fáradhatatlan
publicistájának, Sydney Moseley-nek a fejébõl
pattant ki, Lance Sievieking-gel mint co-producerrel, Val és
John Gielgud-dal, mint fõszereplõkkel. A darabot
Val Gielgud választotta, részben mûvészi
kvalitása miatt, de elsõsorban azért, mert
csak három szereplõje volt, terjedelmes beszédekkel
és kevés cselekménnyel. Sievieking jól
ismert kísérleti rádió-producer volt,
a rádió-kritikus Moseley számára
legalábbis. Co-producerét kivételes képzelõerejû
emberként írta le, "olyannyira, hogy a legtöbb
korai darabjából csak nagy nehezen volt kihámozható,
hogy mit is akart valójában". Ha Moseley volt
a showman, Baird pedig az átszellemült próféta,
akkor Sieveking volt az a mûvészeti motor, aki az
egész projektet összetartotta.
Sieveking találkozott Baird mérnökeivel, Tony
Bridgewaterrel és D.R. Campbell-lel, hogy áttanulmányozzák
a közvetítõ apparátust. A "színpad"
nevetségesen szûk keretei mellett további
két probléma is felmerült. A make-up nélküli
arcok elmosódott pacaként látszódtak
a képernyõn és mihelyst felállt a
színész, hogy átadja helyét az õt
követõnek, a kép megremegett és több
másodpercre elvesztette a szinkronjelet. Sieveking kieszelt
egy olyan, óriási pingpong-ütõre emlékeztetõ
"féding" táblát, amelyet akkor
engedtek a kamera látóterébe, amikor a színészek
pozíciót váltottak. Végül egy
olyan csapóajtó-szerû tábla mellett
döntöttek, melyre fekete-fehér sakktábla
rajzolatot festettek. Amikor a táblát a kamera
elé lökték, a fotocellák nem zavarodtak
meg és viszonylag sima átúszásokat
értek el vele.
Gielgud és Sieveking megrendeltek néhány
speciális, festett háttérfüggönyt
C.R.W. Nevinsonól, ami a Baird-rendszer 30 soros felbontását
tekintve merõ optimizmusnak bizonyult (a modern tévé
625 sorral "dolgozik"). Moseley ironikusan úgy
kommentálta az esetet, hogy a nézõk számára
tökéletesen mindegy lett volna, hogy artisztikus
díszleteket látnak a "háttérben",
avagy valami újságpapírt, vagy portörlõ
rongyot.
Próba-szerencse módszerrel fedezték fel,
hogy a közvetítéshez leginkább megfelelõ
make-up úgy érhetõ el, hogy a homlokot és
az arcot sárgára festették, míg a
karakterisztikus formákat, mint például
az orr, szemöldök, vastagon kihúzták
kék festékkel. A próba közeledtével
a két Gielgud lebetegedett, ezért a helyükre
Earl Gray (a Férfi) és Lional Millard (a Vendég)
ugrott be. A sajátos make-up-ot Gray "különösen
természetellenesnek" érezte és
nem meglepõ módon nagyon zavarta a villogó
fénysugár. Ez volt az elsõ használata
egy speciális tévé make-up-nak. [...] A darab közönsége
természetesen szûkkörû volt. Azok mellett,
akik a stúdió tetején élvezhették
a nagyképernyõs kivetítést, mindössze
azok kísérhették figyelemmel az adást,
akik megengedhették magunknak, hogy otthonukban felállítsák
Baird 25 guineas-t érõ masináját.
Elég keveset adtak el a Televisorból addig, hiszen
1930 márciusáig lehetetlen volt hang és
kép egyidejû vétele. Mivel Baird csak egy
adóállomást használhatott, elõször
a képet sugározták, majd két perccel
késõbb a hangot. Ez a bizarr állapot egészen
addig tartott, amíg nem kapott engedélyt két
adóállomás egyidejû használatára,
amit végül "A férfi, aki virágot
hord a szájában" sugárzása elõtt
négy hónappal sikerült elérni. Mindenesetre
a privát készülékekkel rendelkezõk
egy képeslap méretû képernyõn
követhették az adást, amely nem fekete-fehér,
hanem fekete-narancssárga színekben tárult
a szemük elé.
A produkció feliratokkal kezdõdött, a háttérbõl
mandolin muzsika szólt, majd egy narráció
vezette be az elõadást. Ezt egy pohár és
egy kotta közelije követte, majd a karmester keze és
egy hegedû vonója következett, mielõtt
a kávézó zenekara rákezdett volna.
Ezek a korai tévé close-up-ok úgy kerültek
közvetítésre, hogy a már elõzõekben
leírt táblát gyorsan a kamera elé
tolták, mint egy egy primitív "wipe"-ot,
majd behelyezték a kellékeket a kamera látóterébe.
Több close-up is szerepelt a darabban, elsõsorban
kezekrõl és asztali tárgyakról. De
a közönség az adás túlnyomó
része alatt a Férfi vagy a Vendég arcát
láthatta. [...]
Steve Hawley
A cikk eredeti bibliográfiája:
Asa Briggs: The Golden
Age of Wireless. OUP, 1965.
The Guiness Book of Television Facts and Feats. Oldhams
Press, 1952.
Nicholas Moss: BBC TV Presents. BBC, 1986.
Bruce Norman: Here's Looking at You. RTS, 1984.
Lance Sieveking: Autobiographical Sketches. in:
Television (ed.: Anthony Smith) OUP, 1995.
Francis Wheen: Television. Century, 1985.
John Wyver: The Moving Image. Blackwell, 1989.
TARTALOM
01. bevezetõ
02.
telehor, television, fernsehen
03.
build your own black box!
04.
a videó-zigóta
05.
de ki nézi a tévét?
06. A férfi, aki virágot hord a szájában
- Az elsõ brit tévéjáték
07. C.B.T.V. (Chris Burden
Television)
|


"Az ember, aki virágot
viselt a szájában"
(The Man With The Flower In His Mouth),
az elsõ brit tévéjáték, 1930.
"A brit
televíziózás hõskorába enged
bepillantást Don McLean egyedülálló
munkája. A lemezek hétköznapi 78 rpm-eknek
(revolution per minute: percenkénti fordulatszám)
látszanak, de amikor McLean visszajátsza õket,
szellemszerû képeket láthatunk, amelyek a
brit tv-adások legkorábbi felvételei. Az
Egyesült Királyságban élõ "high-tech
archeológus" olyan televízió adásokat
rekonstruált, melyeket az 1920-as, 30-as években
rögzítettek video-disc-ekre, az immár "dead
media" kategóriába sorolt "Phonovision"
rendszer segítségével.
Az 1920-as évek során John L. Baird több találmányt
is szabadalmaztatott a televíziós jel rögzítése
terén, de mivel sohasem sikerült tökéletesítenie
a felvételi eljárást, a lemezekrõl
való visszajátszást nem demonstrálta
szélesebb közönség elõtt. 70 évvel
késõbb McLean fejezte be ezt a munkát, visszajátszva
a lemezekbe karcolt mozgóképeket.
A legelsõ kép-szekvenciák egyike, melyet
1928 márciusában rögzített Baird, a
"Miss Pounsford" címet viseli. A lemezen olvasható
leírás szerint egy hölgyet láthatunk
rajta, amint a fejét mozgatja és cigarettázik.
A rekonstruált képek alapján cigarettáról
szó sincs, de a hölgy meglehetõsen extrovertáltan
gesztikulál, láthatóan beszél és
igencsak jól érzi magát.
Baird 30 soros felbontást használt a televíziófelvételeknél,
azaz a képek 30 vertikális vonalból álltak
össze, 12.5 frame/sec frekvenciával peregtek és
minden frame jobbról balra lett beszkennelve.
A Phonovision és a hasonló korai videó-lemezek
visszajátszása alapvetõen ugyanazt a metódust
alkalmazta, mint a 78 rpm-es audio lemezek, de természetesen
a videószignál visszanyerése jóval
komplikáltabb. A jelet digitalizálva a fáziseltolódásból
eredõ hibákat ki kell javítani, majd a megfelelõ
szinkronjel beállításával kezdõdhet
a kép rekonstrukciója.
A lemezek torz szignálja sokat elárul a rögzítés
metódusáról és azon nehézségekrõl
is, melyekkel Baird bírkózott stúdiójában.
Így például a "Stookie Bill" névre
keresztelt báburól készült 1927-es
felvételen megmérhetõ a bábu fejének
méretbeli változása az egyes soroknál,
amint elõre-hátra mozgatták. Ez azt mutatja,
hogy a képet egy ív mentén szkennelték,
azaz egy Nipkow-tárcsa volt a kamera.
McLean 1996-ban restaurálta a BBC 1933-as adásának
felvételét, melyen a Paramount Astoria Girls revüjébõl
láthatunk egy részletet. Ez az eredeti BBC felvétel
szintén 30 soros rendszert alkalmazott. Bár ez
az alacsony felbontás erõsen limitálta az
adás minõségét, mind technikai, mind
tartalmi szempontból, a Baird-féle Televisorokból
így is több ezer mûködött szerte
az országban, várva a mindössze félórás
adásokat, melyeket minden nap, röviddel éjfél
elõtt sugároztak."
Don McLean's labor of love provides us with a glimpse into British
television's past by Kristina Ross.
The Media
History Project, 1996.
Fordította: G.F.
"A filmszínész
írja Pirandello úgy érzi magát,
mintha számkivetésben lenne. Nemcsak a színpadról
számûzetett, hanem saját személyétõl
is. Sötét szorongással érzi ezt a megmagyarázhatatlan
ürességet, amely azáltal keletkezik, hogy
teste széthulló jelenséggé válik,
amely elillan és amelyet megfosztanak realitásától,
életétõl, hangjától, meg mozgás
közben maga elõidézte zajaitól, hogy
néma képpé váljék, amely pillanatig
a vásznon remeg, majd csöndben eltûnik... A
kis apparátus fog az õ árnyékával
a közönség elõtt játszani, és
a mûvésznek meg kell elégednie azzal, hogy
az apparátus elõtt játszik."
Walter Benjamin: A mûalkotás a technikai sokszorosíthatóság
korszakában. Kommentár és Prófécia.
Gondolat, 1969, Budapest
(a szerk. hozzáfûzése) |