01. bevezetõ

  A mediális technológiák alkalmazása a mûvészi gyakorlatban folyamatos próbatétel, dilemma elé állítja mind az alkotót, mind a befogadót. Az elsõdleges törésvonal a high-tech, sematikus filozófiai koncepcióba burkolt reprezentáció és a személyes gesztus, a lírai attitûd kifejezése között húzódik: miképpen hidalható át az a szakadék, amely "techné" és "poézisz" között tátong?
A kérdésre egy média-archeológiai kutatás, nevezetesen az elsõ elektronikus képek történetének feltérképezése keretében kerestem a választ. A korai televízió kísérletek a médiamûvészet metafora-rendszerének egy olyan alappillérét jelentik, mely a jelen képalkotási stratégiái szempontjából is rengeteg tanulsággal szolgál.
A látás racionalizálásának 1 hosszadalmas folyamatában, mely a perspektíva, a fotográfia, valamint a mozgóképek stációin keresztül a bináris látvány univerzumába vezet, az elsõ elektronikus képek kitüntetett mérföldkõként jelennek meg. A korai televízió kísérletek, melyek elõzményei a XIX. századba nyúlnak vissza, nem csak napjaink tömegmédiumának evolúciós lépcsõfokaiként, elektronikus dinoszauruszokként interpretálhatók. A távolbalátás úttörõi az ábrázolható világ reprezentációjának olyan lehetõségét kutatták, mely a "kép", mint entitás tökéletesen új dimenzióját tárta fel. A felbontó, analizáló attitüd a centrális perspektíva elterjedése óta az európai vizuális kultúra mindennapi részévé vált. A fotográfia és a film anyagában, kémiai úton rögzíti az objektív elé táruló látványt, a különbözõ televíziós képalkotó rendszerek a fotonok energiáját elektromos árammá - azaz emberi érzékszervekkel elég nehézkesen dekódolható formába - transzformálják 2. Megjelennek a kódolás-dekódolás "nyelvjárásai", az elektronikus szabványok. Míg egy filmszalag vetítõgép nélkül is sokat elárul tartalmából, a távolbalátó gép elektronikus jelei megfelelõ vevõkészülék hiányában értelmezhetetlenek. A kép felbontásával generált analóg szignál, mint erõforrás, akár a kávéfõzõ üzemeltésére is alkalmas: a "vevõn" múlik, hogy képként fordítja vissza, avagy a hangfalba vezetve, nagymama idegeit roncsolja.
Ahhoz, hogy válaszolni tudjunk Jonathan Crary felvetésére, miszerint "hogyan viszonyulnak a jelen anyagtalan digitális képei Walter Benjamin A mûvészet a technikai reprodukálhatóság korában címû munkájához?" 3, elkerülhetetlen, hogy röviden áttekintsük az elsõ elektronikus mozgóképek történetét. A XX. század végére az analóg és digitális elektronikus képek "rizómája" olyan öngerjesztõ növekedésnek indult, hogy az érzékelés "modernista válsága" 4 - túlcsordulva a káosz és a rendezetlenség közötti infravékony határfelületen - a sokszínûség inflációjaként csapódott le. Ezen "elektronikus rizóma" - mely immár elfoglalta az ornamentika vizuális kultúránkban betöltött klasszikus pozícióját 5 - elsõ hajszálgyökereit a múlt század elsõ felében, a kommerciális mozgóképek térhódításával ereszette.
Dolgozatomban nem kívánok kitérni az egyes technológiák, a képtávíró, ill. televízió rendszerek ismertetésére. Ezért mellékletként közlöm Mihály Dénes "A távolbalátás és készüléke" címû 1929-es ismeretterjesztõ munkáját, amely a távolbalátás történetének egyik legautentikusabb forrása. A fontosabb feltalálók, tudósok felsorolásszerû bemutatására egy kronológikus táblázat bizonyult a legcélszerûbbnek.



TARTALOM


01. bevezetõ
02. telehor, television, fernsehen

03. build your own black box!
04. a videó-zigóta
05. de ki nézi a tévét?
06. A férfi, aki virágot hord a szájában - Az elsõ brit tévéjáték
07. C.B.T.V. (Chris Burden Television)

 


JEGYZETEK

1 Lev Manovich: Az ûr feltérképezése: a perspektíva, a radar és a 3-dimenziós számítógépes grafika címû tanulmányában idézi William Ivins 1939-es, "On the Rationalization of Sight" címû esszéjét. http://www.c3.hu/perspektiva

2 A képtávírók foton-elektromos áram viszonylatában megjelenõ képe mellett a kor másik jelentõs felfedezése, az X-ray "fényében" kirajzolódó új tájkép, mely az elektromágneses spektrumon belüli transzláció eredménye. Konrad Röntgen apparátusa az atomtömeg koordinátarendszerében képzõdõ "kép" transzlációját végzi egy hasonló analóg megfeleltetéssel, mint a korai szkennerek. További párhuzamként megemlíthetõ, hogy a XX. század elején több kísérlet folyt a sztereószkópikus és a mozgó röntgen képek elõállítására.
"A röntgenképeken a szerkezet átlátszósággá válik, és az átlátszóság kimutatja a szerkezetet." Moholy-Nagy László

3-4 Jonatan Crary: Az érzékelés modernizálása. in: The Annual InterCommunication'94. 1994, ICC. magyarul: Gondolat-Jel'95

5 "Az átmenet a gyakorlatias elrendezéstôl a dekoratív-ornamentális felé folyamatos. A dekoratív rend csak ritkán teljesen céltalan. Eredetileg bizonyára mindig volt gyakorlati és szimbolikus szerepe. úgy tûnik, egyik legfontosabb feladata a "végtelen mustra /rapport/" (így nevezi Alois Riegl az arabeszket) megmutatása volt. Végtelen mustraként, egy darab rendként, ami átláthatóvá teszi az összetettséget, a kimeríthetetlen vonatkozásgazdagságot, az ornamens tolakvás nélkül a világ végtelen mustrájára emlékeztet, ami kimerítôen sosem ábrázolható és jeleníthetô meg, és ezért csak töredékesen mint dekorációt, díszítményt és elszigetelt dolgokból álló és részeiket összekötô ékítményt helyezik el itt-ott, de mindig újra és újra." Hannes Böhringer: Stílus és tárgyszerûség - Gondolatok az ornamentikáról. Fordította: Tillmann J.A.
gróf ferenc // intermedia // c3 // 2001