A mûvészettörténeti
konvenció a videómûvészet kezdeteit
a hordozható videókamera piacra dobásával
és Nam June Paik elsõ videómunkáival
azonosítja. Holott az elsõ mechanikus adások,
elsõsorban a Baird Studio adásai, az adott technológia
legvégsõ határait feszegették és
a médium nyelvezetének, eszköztárának
alapjait a huszas, harmincas években fektették
le. Jogosan merül fel a kérdés, hogy definiálhatjuk-e
az elsõ televízió drámák megszületését
a videómûvészet kezdetének? Az utókor
szemében a mechanikus televíziók, ezek az
ódon, low-tech, barkács-konstrukciók, már
önmagukban is mûtárgyként hatnak, mint
szinte minden indusztriális relikvia. A kísérleti
sugárzásokra ad hoc jelleggel kiválasztott
képeket vizsgálva túl sok következtetésre
nem tudunk jutni, mindenesetre érdekes feladvány,
hogy pl. Mihály Dénes miért a "REX"
feliratot részesítette elõnyben, miközben
az amerikai Farnsworth teketóriázás nélkül
egy "$" jelet válaszott ki elsõ demonstrációja
alanyaként.
Ezen efemer alakzatok bogarászgatása helyett érdemes
újra visszatérni Baird "Az ember, aki virágot
viselt a szájában" címû darabjához,
melynek részletes leírását adja Steve
Hawley. A tévéjáték mûvészi
ambícióit tekintve nem lehetnek kétségeink
és valószínûleg Paik sem sértõdne
meg, ha visszacsúszna egy-két helyezést,
hisz a Pirandello-adaptáció vitathatatlanul rangidõs.
1967-ben elkészült a tévéjáték
hiteles rekonstrukciója. A 30-soros adást egy sztereó
magnetofon szalagon rögzítették, az egyik
track-en a 30 soros videószignált, a másikon
az audioszignált rögzítették. A Granada
TV munkatársa, Bill Elliott, saját Televisorait
alkalmazta kameraként, illetve monitorként. Ezen
"re-make" autenticitását az biztosította,
hogy az eredeti, 1930-as verzió producere vállalta
a produkcióban való részvételt, valamint
sikerült az eredeti "díszleteket", és
az eredeti zenét is felhasználniuk. 17
A már említett VinylVideo, Chris Burden és
a Vákuum TV mellett (a "vintage" rajongókat,
valamint a Narrow Band TV Association évente gyûlésezõ
tagjait nem számítva) az utóbbi években
többen is bûvészkedtek valamely mechanikus
távolbalátó szisztéma artisztikus
kiaknázása terén. Így például
Norbert Schlieve "Luft über den Toaster" címû
videója 18, vagy David Hall "Stooky
Bill" címû munkája egyaránt rekonstruált
Nipkow-tárcsás apparátusokkal készült.
Hasonló halott, illetve tetsz-halott médiumok várakoznak
hosszú sorokban, hogy némely kísérletezõ
egyén rájuk bukkanva megfejelje a spanyolviaszt.
Ezek közül a Slow Scan Television-t, a rádióamatõrök
házikedvencét emelném ki, amely nem számít
valódi távolbalátó rendszernek, hiszen
csak állóképeket lehet sugározni
általa, képenként közel két
perces sebességgel. A beszkennelt képet egy konverter
audiojellé (hallható hanggá) alakítja,
amit már hagyományos rádióamatõr
felszereléssel is továbbítani lehet. A jelenlegi
SSTV-konverterek szoftveres úton oldják meg ezt
a feladatot, de az ötvenes évek elsõ generációs
szerkezetei meglehetõsen bonyolult rendszerek voltak.
Copthorne Macdonald 1957-es találmánya - érthetõ
okokból - sohasem tanyázott a népszerûségi
listák csúcsán, viszont bármely képet
roppant idegesítõ csicsergéssé lehet
változtatni a segítségével, melyet
csak a szinkronjel kattogása tesz elviselhetõvé
- a családi album balatoni naplementéjébõl
pár perces industrial-techno-slágert varázsolhatunk.
A kép-hang konverzió újfent egy másik,
roppant szövevényes terület felé csábítana
el bennünket, ezért most egy csikorgó rendõrkanyarral
forduljunk is vissza.
TARTALOM
01. bevezetõ
02.
telehor, television, fernsehen
03.
build your own black box!
04. a videó-zigóta
05. de ki nézi a
tévét?
06.
A férfi, aki virágot hord a szájában
- Az elsõ brit tévéjáték
07.
C.B.T.V. (Chris Burden Television)
|


"Az ember, aki virágot
viselt a szájában"
(The Man With The Flower In His Mouth),
az elsõ brit tévéjáték, 1930.
|