"Telehor annyit tesz
görögül, mint távolbafigyelés, távolbanézés,
németül Fernsehen vagy Fernschau. Helyesebben ,,Telescop"
volna ez a név, azonban az optikában már
régebben használatos a távcsõ megjelölésére.
Az angolok és amerikaiak által használt
,,Televisio" tulajdonképpen hamis szavak, mert elsõ
részük görög, a második pedig latin
nyelven van."
Mihály Dénes: A távolbalátás
és készüléke. Budapest, 1928.
A televízió, vagyis
a "távolbalátás" története
1883-ban kezdõdött Németországban.
Ekkor szabadalmaztatta Paul Nipkow német mérnök
mechanikus televízióját, amelynek alapelve
megegyezik a mai televízióéval. Nipkow nagy
érdeme, hogy felvázolta az elektronikus képbontás
elvét: a képet sorokra, azon belül pontokra
kell bontani ahhoz, hogy elektromos jelként továbbítani
lehessen kábelen keresztül. A képpontok fényét
villamos jellé kívánta átalakítani,
a vevõállomáson pedig a jeltõl függõen
változó fényerejû lámpa fényét
ismét képpontokká, a képpontokat
pedig összefüggõ képpé visszaállítani.
Az általa Elektrische Teleskop-nak nevezett eszközben
a kép felbontását, illetve összerakását
egy mechanikus eszközzel, az úgynevezett Nipkow-tárcsával
akarta elvégezni. A Nipkow-tárcsán spirális
alakban lyukak vannak - melyek száma attól függ,
hogy hány sorra akarjuk a képet felbontani.
A XX. század hajnalán a képtávírás
és a drótnélküli telegráfia
sikerein felbuzdulva a felfedezõk új generációja
folytatta kísérleteit a "távolbalátás"
terén. Paul Nipkow nyomdokain haladva a legkülönbözõbb
mechanikus rendszerek épültek meg, majd tûntek
el a tisztán elektronikus képfeldolgozásra
építõ konstrukciókkal folytatott
versenyben. De az igazi "elsõk" ezek a rossz
felbontású, reszketeg képet elõállító,
mechanikus tévék voltak: kábelen, majd az
éteren keresztül elõször az elektromechanika
Rolls-Royce-ai tudtak mozgó "villanyképet"
közvetíteni, és az elsõ rendszeres
televízióadások is a mechanika legvégsõ
határát jelentõ, bélyeg méretû
fényfolt formájában jutottak el az õs-nézõhöz.
Az amerikai Charles Jenkins, miután több szabadalommal
gazdagította a filmipart, a tizes évek végén
bonyolódott bele a távolbalátási
kísérletekbe. Eleinte állóképek
továbbításával foglalkozott, majd
a komoly sikerrel kecsegtetõ kezdetek után - 1923-ban
Harding elnök portréját közvetítette
Washingtonból Philadelphiába - az igazi kihívás,
a mozgóképek sugárzása felé
fordult. A legegyszerûbb, legdurvább felbontású
képek feldolgozásával kezdte: sziluettek,
fekete-fehér árnyképek sorozatait lõtte
az éterbe. 1925-ben, az elsõ nyilvános bemutatón,
egy szélmalom mozgó sziluettjével kápráztatta
el a nagyérdemût, akik a Jenkins Laboratories részvényeinek
felvásárlásával honorálták
a több éves kutatómunka eredményeit.
Rendszerét Radiovision néven hozta forgalomba és
1928-ban 85 és 135 dolláros áron már
megvásárolhatók voltak vevõkészülékei,
melyek - a többi mechanikus szisztémához hasonlóan
- igen gyenge, 40 soros felbontást tudtak visszaadni.
Amerika elsõ tv-állomását is, mely
az invenciózus W3XK névre hallgatott, Jenkins üzemeltette
Washingtonban.
Jenkins - tudatában annak, hogy "ha a mimézis
nem formálódik át diegézissé,
azaz elbeszéléssé, akkor a mûfaj elhal
az elsõ izgalom elmúltával" 6
- a General Electric kutatójával, E.F.W. Alexanderson-nal
karöltve, az elsõ tévéjáték
létrehozójaként is dobogós helyezést
ért el a médium történetében.
"A királynõ futárja" címû,
két szereplõs dráma 7,
amely 1928-ban került adásba, három kamerával,
négy színész közremûködésével
készült. Az alacsony felbontás miatt egyszerre
csak egy arc, vagy egy kéz közeli felvétele
volt lehetséges. A második tévéjáték
New York apokalipszisét jelenítette meg: idegen
hatalmak kamerával felszerelt elektronikus rakétákkal
támadták meg a várost. A képernyõn
New York repülõgéprõl felvett látképe
volt látható, mely egyre közeledett, majd
végül az adás megszakítása jelezte
a becsapódást. A bemutatón részt
vett a britt Royal Air Force egyik magas beosztású
tisztje is, aki a tévéjátékot "az
Amerikában látott leginspirálóbb
dolognak" értékelte "a jövõ
háborúinak lefolyását illetõen"
8. Ezzel egy idõben kezdte meg a Radio
Corporation of America, azaz az RCA, a kísérleti
adások sugárzását az Empire State
Building tetején elhelyezett adóból. A pár
ezernyi televíziókészüléken
az adásidõ nagy részében Felix, a
macska volt látható. Amerika elsõ tévésztárja
egy lemezjátszóra állítva forgolódott
órákon át, majd miután egy sajnálatos
baleset során 1931-ben lezuhant onnan, Mickey Mouse váltotta
fel szerepébõl.
Európában a skót John Logie Baird jutott
a legtovább a Nipkow által kijelölt úton.
Elsõ televíziós szabadalmát 1923-ban
nyújtotta be, de csak egy év múlva állt
össze egy mûködõ prototípus, melyet
Televisornak keresztelt el. Egy kimustrált teáskanna
képezte a szerkezet vázát, melyre egy motort
és egy kartonból kivágott Nipkow-tárcsát
bigyesztett. Egy kötõtû lett a tengely, míg
egy kiszuperált kekszes doboz kíváló
lámpatestté változott. A spárgával
és pecsétviasszal összetákolt szerkezet
nem igazán látszott precíziós célszerszámnak,
de mûködött. A 30 soros felbontás mindössze
2x6 cm-es képet eredményezett, amely a fényforrásként
alkalmazott neon-izzó folytán vörös-fekete
árnyalatokból állt össze. A vidéki
otthonában felállított Televisorral elõször
egy máltai kereszt képét továbbította
a 3 méterre lévõ vevõkészülékig
- sikerrel. 1924-ben Londonba tette át székhelyét
és Jenkins-hez hasonlóan õ is sziluettekkel
próbálkozott. Kedvenc kísérleti alanya
a hasbeszélõk repertoárjából
ismerõs Stooky Bill volt - a bábukat nem igen zavarta
a stúdió erõs világítása,
a legrosszabb esetben elolvadtak a lámpák fényében.
Az elsõ tévés személyiség,
aki órákon át állta az izzasztó
hõséget, a stúdió szomszédszédságában
lévõ irodában dolgozó kifutófiú
volt. Miután Baird a felismerhetõ tévé-kép
láttán vitustáncot lejtett, William Taynton,
az elsõ "tévé-személyiség"
markát 2 schilling és 6 penny ütötte.
A Királyi Akadémia elõtt 1926-ban demonstrálta
a Televisorban rejlõ lehetõségeket, s bár
a villódzó kép mérete maradt a régi,
a közvetített személyek arckifejezése
teljesen felismerhetõ volt. A bemutató után
felgyorsultak az események: 1929-tõl a BBC-vel
kötött szerzõdés garantálta a
Baird Studios sikerét. A televíziós közvetítések
száma az eladott Televisorokkal egyenes arányban
nõtt. A mechanikus tv helyzeti elõnybe került
a teljesen elektronikus rendszerekkel szemben. Baird a folyamatosan
fejlesztett Televisor mellett színes és térbeli
képet elõállító mechanikus
televíziókkal is kísérletezett, valamint
kifejlesztette az analóg szignálok rögzítésére
és visszajátszására is alkalmas Phonodisc
rendszert 9. Itt jegyezzük meg, hogy az
osztrák Vinyl Video csoport Baird rendszerét adaptálva
egy olyan átalakítót készített,
mellyel normál bakelit-lemezen, azaz LP-n rögzített
videók tekinthetõk meg. A lemezjátszót
az adapter közbeiktatásával televíziókészülékhez
lehet kapcsolni 10.
Felívelõben volt a biznisz, a TELEVISION magazin
címlapján Nipkow-tárcsát bütykölõ
szaki hírdeti: Építs otthon Baird-típusú
televíziót! A pár ezernyi vevõkészülék
kezdetleges képernyõjén megjelenõ
sztárok, mint Jane Carr, énekesnõ, az Astoria
Girls, Betty Bolton, vagy Sir Harry Lauder, speciális
make-up-ot viseltek a jobb minõségû kép
érdekében: az arc felületét sárga,
míg az orr, a szemöldök és az áll
karakterét sötétkék festékkel
tették kontrasztosabbá. Az elsõ brit tévéjátékot,
Pirandello "Az ember, aki virágot viselt a szájában"
címû egyfelvonásosát 1930-ban közvetítette
a Baird Studio. A három szereplõvel elõadott
dráma arc- és kéz-felvételekbõl
állt, melyeket expresszionista grafikákkal - az
elsõ tv-díszletek! - snitteltek fel. A adások
után az elsõ monoszkópokban, a mechanikus
tévék hangolását segítõ
tesztképekben gyönyörködhettek a nézõk.
A rekonstruált készülékek, valamint
Baird Phonodisc-jeinek képsorait szemlélve mellbevágó
a "low-definiton" esztétikai ereje.
A kontinensen a magyar Mihály Dénes sem maradt
le tengerentúli és angliai vetélytársaitól.
Az egyetem elvégzése után a Telefongyárban
kezdte meg távolbalátással kapcsolatos kísérleteit.
Legelsõ távolbalátó elgondolása
az 1919-ben megszületett "Telehor" volt, amely
képes volt állóképek közvetítésére
több kilométeres távolságra. 1924-tõl
a berlini AEG-nél folytatta kutatásait az állóképek
- betûk, számok, fényképek - , majd
késõbb a mozgóképek átvitelére
vonatkozóan: 1929. március 8-án sikerült
elõször mozgó televíziós közvetítést
adnia. A televíziós készülékek
gyártására vállalatot alapított
"TELEHOR AG" néven.
Készüléke az 1929-es Berlini Rádiókiállítás
szenzációja volt, a Telehorral sikerült a
kontinensen az elsõ rádióhullámokkal
továbbított, felismerhetõ mozgókép-átvitel.
Mihály munkásságának jelentõs
része volt abban, hogy Németországban a
világon elsõként, 1935-ben megkezdõdött
a rendszeres TV-adás, az 1936-os Berlini Olimpiáról
pedig már helyszíni TV-közvetítést
adtak.11 Ez azonban már csak részben
történt mechanikus képbontással. Új
megoldás került elõtérbe: a mozgó
alkatrész nélküli elektronikus televízió,
melynek elterjedése a mechanikus dinoszauruszok kihalásához
vezetett. De mielõtt még lezárnánk
ezt a rövid történeti áttekintést,
vessünk egy rövid pillantást a világ
egyéb pontjain folytatott kísérletekre.
A Szovjetúnió mechanikus televízió
kísérleti központja Leningrádban volt.
Az elsõ orosz televíziós képet 1928-ban
közvetítették, míg az elsõ nyílvános
közvetítésre 1934-ben került sor. Ez
az elsõ közvetítés a következõ
bejelentéssel kezdõdött: "Figyelem, figyelem,
figyelem rádióhallgatók: nézzék,
hallgassák az elsõ televíziós koncertet!".
Az állomást ezek után elözönlötték
a hallgatói levelek, melyekben azt firtatták, hogy
mégis hol kellett volna látniuk a koncertet. 1925
karácsonyán Tokióban Kenjiro Takanagi sikeresen
közvetített katódsugárcsöves televíziójával
egy japán katakana karaktert, amely egy máriaüveg
lemezre vetült. 1926. július 26-án Párizsban
tartotta bemutatóját Édouard Belin, ahol
új katódsugárcsöves rendszerével
(Belin-Holweck rendszer) debütált. A képeket
két vibráló tükör bontotta fel,
melyek szinkronizálva voltak egymással. A vevõberendezés
lelke a Holweck által tervezett katódsugárcsõ
volt. A katódsugárcsõ képernyõjén
arcok és alakok körvonalai rajzolódtak ki
33 soros felbontással és 10 frame/sec sebesseggel.
Ez volt az elsõ sikeres mozgókép-bemutató
katódsugárcsõ segítségével.
1925 õszén Zworykin bemutatta teljes, mûködõ
berendezését a Westinghouse Electric Company menedzsmentjének.
A demonstráció mindössze a kameracsõ
felületére felfestett X betûbõl állt,
ami nem igazán nyûgözte le a vezetõséget.
12
A párhuzamosan folyó tudományos és
marketing-versengésbõl a Tihanyi Kálmán
és Vladimir Zworykin szabadalmain alapuló, nagyságrendekkel
jobb képminõséget produkáló
elektronikus rendszerek a harmincas évek végére
teljesen kiszorították a Nipkow-rajongókat
az éterbõl. A BBC beszüntette a 30 soros adásokat
és Marconi szabványával kezdte meg 1936-ban
a közszolgálati sugárzást. Az RCA vezetõ
tervezõként alkalmazta Zworykint és adoptálta
rendszerét. Az 1939-es new york-i világkiállításon
kiállított, plexiüvegbõl készült,
Phantom névre keresztelt, katódsugárcsöves
készülék már egy új korszak
jelképe.
TARTALOM
01. bevezetõ
02. telehor, television, fernsehen
03. build your own black
box!
04.
a videó-zigóta
05.
de ki nézi a tévét?
06.
A férfi, aki virágot hord a szájában
- Az elsõ brit tévéjáték
07.
C.B.T.V. (Chris Burden Television)
|

Charles Jenkins a Radiovisor-ral

Jenkins kísérleti adásaihoz használt
sziluettek

Egy General Electric Octagon 1928-ból

Az elsõ tévéjáték közvetítése
- életkép a stúdióból

John Logie Baird és 1924-es apparátusa


Baird televíziós
rendszerének sémája

A Telehor (Mihály Dénes) képvevõ
berendezés rajza

Vladimir Zworykin

Zworykin ikonoszkópja

RCA Phantom, 1939
|
JEGYZETEK
6 Arthur
C. Danto: A mûvészet vége. in: Hogyan semmizte
ki a filozófia a mûvészetet? Atlantisz, 1997.
7 John Hartley Manners: The Queen's Messenger címû
drámája alapján.
Eric Barnouw: A Tower in Babel - A History of Broadcasting in
the USA. Vol. I., Oxford University Press, 1966. p.231.
8 Eric Barnouw: A Tower in Babel - A History of
Broadcasting in the USA. Vol. I., Oxford University Press, 1966.
p.231.
Ide kívánkozik egy idézet Paul Virilio-tól:
"McArthur tábornok - a koreai háború
idején Japán katonai kormányzója
- esténként levetíttette magának
a különbözõ filmhíradókat,
mivel akkoriban még nem volt tv-közvetités,
hogy elsõ kézbõl tájékozódjon
a harcokról, és fõként, hogy egyáltalán
lássa, mi a helyzet a frontokon. Ma egy amerikai fõparancsnok
megnyom egy gombot, és rögtön látja az
összes harcteret. A modern hadvezetés velejét
a c3i, a command, communication, controll, intelligence alkotja.
Ez egy óriási vetitõterem, akárcsak
egy mozi, valahol a Pentagon mélyén vagy máshol
egy bunkerben, ahová a világ valamennyi képe
befut. Nemcsak a hadszíntereken dolgozó operatõröké,
hanem a felderitõ- és megfigyelõmûholdak
képei is. Ebben a vetítõteremben valóban
lehívható a világ valamennyi képe.
Ez azt jelenti, hogy a legfõbb hadúr mindenütt
jelenvaló; a képek révén automatikusan
mindenütt jelen van. Nagy gondok csak a technikai zavarok
során támadnak. Ha nincsenek képek, akkor
a hadvezetés hirtelen megvakul."
Beszélgetés Paul Virilio-val, Filmfaust 87/3.,
Tillmann J. A. fordítása
9 Don McLean's labor of love provides us with a
glimpse into British television's past - by Kristina Ross. The
Media History Project, 1996, www.mediahistory.com
10 "A VinylVideoTM
egy hamis médiaarcheológiai képzõdmény.
Egy olyan eszközt konstruáltunk, amely alkalmas egy
konvencionális bakelit lemezen (LP-n) rögzített
videószignál (mozgókép és
hang) visszajátszására. Az elektronikus
filmtechnológia fejlõdésének egy
diszkontíniutása jelenti ezen videólemez-rendszer
hátterét. Míg a televízió,
azaz a mozgóképek elektronikus átvitele
már az 1920-as évek végétõl
lehetséges volt, addig ezen képek rögzítése
csak a video recorder 1958-as kifejlesztésétõl
volt lehetséges. A privát képrögzítést
pedig csak a VCR 1980-as években megindult tömegtermelése
tette lehetõvé. Ezelõtt az átlag
vásárlónak meg kellett elégednie
a Super-8-as filmmel, egy 1900-as technológiával,
ráadásul hang nélkül.
A televízióadások rögzítése
egyáltalán nem volt lehetséges. A VinylVideoTM
a 40-es, 50-es évek házimozi technológiáját
teremti meg, visszamenõleg hidalva át a fogyasztói
technológia történetének ezen hiátusát.
A képeket egy konvencionális, analóg lemezen
rögzítettük, melynek egy oldalán kb.
20 percnyi mozgókép tárolható (a
kislemeznél, azaz EP-nél, ez mindössze 5 perc
per oldal). A lemezeket hagyományos lemezjátszóval,
közönséges gyémánt tûvel
kell lejátszanunk. A lemezjátszó kimenetét
a VinylVideoTM lelkébe,
egy konvertrerbe, átalakítóba illesztjük,
ami videószignált generál és bármilyen
fekete-fehér tv-készüléken élvezhetõ."
Gebhard Sengmueller & Onlineloop/Erhart-Zauner
A VinylVideo lemezek közül kiemelkedik a vv rec.no.09,
melyen Vuk Cosic és Alexej Shulgin kooprodukciójában
készült videókat láthatunk: "ASCII
Video meets Cyberpunk Rock Band 368 DX. - The legendary ASCII
films by Vuk Cosic undergo a radical revaluation through their
transfer to vinyl. Alexej Shulgin offers brilliant interpretations
of unforgettable '60s and 70s pop songs with his all-in-one 386DX
Combo."
11 "A világ elsõ alacsony
felbontású (low-definition) televíziós
szolgáltatása 1935 márciusában indult
be Németországban. A rendszer 180 soros felbontást
alkalmazott (a BBC egy évvel késõbb indította
405 soros adását), az adásokat, például
a berlini Olimpiát, elsõsorban vetítõtermekben
élvezhette a publikum. 1936 márciusában
felállítottak egy videó-telefon rendszert
is. Míg az Egyesült Királyság, a Szovjetúnió
és az Egyesült Államok a II. világháború
végéig, addig Németország csak Lengyelország
lerohanása idején szüneteltette a sugárzást."
Trevor
Blake: John Logie Baird és a mechanikus televízió
|