03. build your own black box!

A mechanikus televízió rendszerek közös tulajdonsága, hogy kezdettõl fogva nyitott rendszerként kezelték technológiájukat. Az elõregyártott készülékek mellett több házilag összeállítandó "kit"-et is forgalomba hoztak 13. Egy elkötelezett rádióamatõr némi forrasztgatás, kopácsolás után - azért nem ártott, ha az illetõ tisztábon volt azzal, hogy a páka melyik végét illik marokra fogni - a surrogó Nipkow-tárcsa pislákoló képeivel büszkélkedhetett szerettei elõtt. Korunk képalkotó berendezéseihez képest mérhetetlenül primitív apparátussal állunk szemben, ami valamely érthetetlen okokból mégis mûködött. Alapvetõ fizikai, elektrotechnikai ismereteken túl nem volt szükség semmi másra, csak minimális kézügyességre. Ha nem sajnáljuk az idõt és elmaradhatatlan társát, a fáradságot, és legyártunk egy képbontó tárcsát a megfelelõ instrukciók szerint eljárva 14, egy röpke pillanatra talán úgy érezhetjük, mintha a flusser-i "black box" problémáját a hátunk mögött tudnánk. Megoldottunk egy évszázados rejtélyt, leromboltuk a Házioltárt. Chris Burden 1976-ban állította össze szerényen C.B.T.V.-re (Chris Burden Television) keresztelt mechanikus televízióját, a következõ kommentár kíséretében:
"Hiszek abban, hogy ez a technológiai invenció rendkívüli jelentõséggel bír, mint azon történelmi vágy elsõ sikeres megvalósulása, hogy az ember "túl lásson" közvetlen környezetén. Ahogy a technológia egyre komplexebbé válik, egyre kevesebben értik egyáltalán, hogy valójában hogyan mûködnek az újabbnál újabb találmányok. Remélem, hogy ezen apparátus eredeti, "egyszerû" formájában történõ rekonstruálása segít az embereknek annak megértésében, hogy mi tette lehetõvé az azonnali vizuális kommunkációt." 15
A korai tévé-kitek elterjedésének jelensége egyrészt a "csináld magad" mozgalmak szemfényvesztõ marketing-stratégiáját elõlegezi meg, másrészt a PC-kultúra, azaz az elõregyártott elemekbõl összeállítható személyi számítógépek boomjával is felmutat rokon vonásokat. De nem ez alkotja ezen jelenség érdemét, hanem az az igen ritka pillanat, amikor a technológia viszonylagos transzparenciája és társadalmi (jelen esetben telekommunkiációs) jelentõsége egybeesik. Természetesen ez az egybeesés igen rövid ideig tartott, azaz mielõtt még demokratizálódhatott volna, a kialakulóban lévõ médiabirodalmak martalékává vált. Ez a gyarmatosítási folyamat nem csak a távolbalátás, hanem az összes távközlési médium fejlõdésében végbement, de ez már egy következõ dolgozat témája.
A kezdetek sokszínûségétõl rövid út vezetett az internacionális szabványokig. Paul Virilio szavaival élve: "A dromológia elsõ törvénye szerint a nagyobb sebesség elõbb vagy utóbb kiiktatja a nálánál alacsonyabbat." 16 A mechanikus képalkotó rendszerek egy-két területen mégis életképes technológiának bizonyultak. A számítógép egerében (mouse) két perforált lemezt, tárcsát találunk, amelyeket egy golyó forgat el. A tárcsát egy-egy gyenge fényforrás mellett helyezkednek el: a tárcsák mozgása meg-megszakítja a fénysugarak útját, amit a fotoszenzorok on-off szignálként érzékelnek és egy szoftver által x-y kurzor-pozícióra fordítódnak. Szoftver- vagy hangvezérelt, mozgó tükrök alkotják a lézerszínházak és néhány VR (virtual reality) sisak lelkét.



TARTALOM


01. bevezetõ

02. telehor, television, fernsehen
03. build your own black box!
04. a videó-zigóta

05. de ki nézi a tévét?
06. A férfi, aki virágot hord a szájában - Az elsõ brit tévéjáték
07. C.B.T.V. (Chris Burden Television)







JEGYZETEK


13 Ilyen volt például a TEKADE AG 1930-ben forgalomba hozott "univerzális" vevõje, amivel az angol és német kísérleti adások vétele is lehetséges volt. A kit mindössze 20 alkatrészbõl állt. In: Siegfried Zielinski: Audiovisions. Amsterdam University Press, Amsterdam, 1999.

14 A Vákuum TV 2000 nyarán megépített mechanikus vevõkészülékérõl a http://vakuumtv.c3.hu címen található információ.

15 Chris Burden: Beyond the Limits. MAK, Cantz, 1996. p. 171.

16 Klaus Kreimeier: Beszélgetés Paul Virilióval. Frankfurter Rundschau, 1992.augusztus 8. Tillmann J.A. fordítása
gróf ferenc // intermedia // c3 // 2001