Tartalom
A szerzõ elõszava
I. Mi a távolbalátás?
II. A távolbalátógépek
mûködésének vázlatos ismertetése
III. A mai nap használatos
telehor mûködése
IV. Különféle
távolbalátó-készülékek
részleteirõl és eltéréseirõl
V. A telehor története
VI. illusztrációk
A SZERZÕ
ELÕSZAVA
Imádott Édesapám emlékének.
Most, hogy Rada István
kartársam felszólításának
engedve, elõször fogok tollat, hogy magyar nyelven
is beszámoljak az elektromos távolbalátásról
és azokról az eredményekrõl amelyeket,
sajnos, csak külföldön sikerült elérnem,
különös meghatottság fog el. Abban az óriási,
mondhatnám emberfölötti küzdelemben, amelyet
egy "elátkozott" probléma megoldásáért
vívtam az egész "hivatalos tudományos
világgal" szemben, bizony kevés idõ
maradt elmélázásokra. A napról napra
tartó küzdelem, kísérletek, néha-néha
a lankadó munkatársak folytonos tüzelése,
a hivatalos szakkörök elõtt való bizonyítgatások,
aztán a siker, a folytonos bemutatások, újabb
és újabb kísérletek, tökéletesítések,
nem hagytak idõt merengésekre. Ma azonban, amikor
ez a "probléma" megoldottnak tekinthetõ,
lehetetlen nem gondolnom és visszaemlékeznem azokra,
akik tisztán csak a szeretetük által sugallva,
e kérdés megoldását számomra
lehetõvé tették. Még élénken
emlékezetemben van az az európai tanulmányút,
amelyen drága jó Édesatyám csaknem
kézenvezetve, elõször hozott Németországba,
ahol elõszõr találkoztam a képtávírás
gondolatával és megfogamzott bennem a távolbalátás
gondolata. Még idegeimben él az elsõ nagyszerû
benyomás, amelyet a németek technikája keltett
bennem. Mintha csak tegnap lett volna, hogy a péceli villánk
terraszán 1912 nyarán az elsõ távolbalátógép-terveket
rajzolgattam. A terv aztán érett, érett,
de kitört közben a háború. Emlékszem
aztán a nagyváradi székeskáptalan
Mária Terézia korabeli épületeire,
ahol két szelidlelkû fõpap, drága
jó nagybátyám, Spett Gyula nagyprépost
és Károly dr. kanonok elhatározták,
hogy ezt a tervet áldozatok árán is segíteniök
kell a kultúra, az emberi haladás, az Isten dicsõségének
nevében. És akkor a két öreg, törõdött
fõpap nem sajnálta a fáradtságot,
nem mérlegelték sokat a szemben álló
véleményeket, hanem minden igyekezetüket,
erejüket latbavetették az ügy érdekében.
Itt született meg a távolbalátókészülék
tudományos neve, a "telehor" szó is,
amelyet azóta tanulni sietett az egész mûvelt
világ. Aztán emlékszem azokra a közös
hadseregbeli tisztekre, dr. Friedrich Wächter ezredesre,
dr. Schleyer táborszernagyra, dr. Austerlitz vezérõrnagyra
és báró Stöger-Steiner vezérezredes,
hadügyminiszterre, akik hittek két öreg fõpap
hitének és segítettek egy fiatal huszárönkéntest
nagyratörõ terveinek kivitelében egy egész
tudományos világfelfogással szemben. Akkor
még egyetemi tanárok állították,
hogy a távolbalátás éppoly lehetetlenség,
mint az örökmozgógép. Szeretettel és
hálával emlékezem Neuhold Kornélra,
a Telefongyár R.-T. igazgatójára, aki minden
riasztással szemben, rendületlenüt hitt abban,
hogy sikerülni fog a távolbalátás megoldása
és nem rajta múlott, hogy ma az egész technikai
világ, sõt az egész mûvelt világ
figyelme nem a Hungária-körúti gyáron,
hanem a Német Birodalmi Posta kísérleti
állomásán van. De nem szabad e percben méltánytalannak
lennem és szeretettel kell gondolom a Német Birodalmi
Posta azon uraira, Präsident Kruckow-ra dr. H. Bredow államtitkárra,
és dr. F. Banneitz postatanácsosra, akik kísérleteimet
minden erejükkel támogatták annak dacára,
hogy ekkor már Németországban másutt
is merültek fel vetélytársak. Mégis
az elektromos távolbalátás elsõ nyilvános
bemutatását a Német Birodalmi Posta az én
készülékeimmel rendezte 1928 augusztusában
a nagy német rádiókiállításon
a hivatalos postahelyiségekben.
Remélem, hogy a következõ rövid fejtegetéseim
is híveket fognak szerezni az elektromos távolbalátasnak
és hozzájárulnak ahoz, hogy Magyarországon
is minél hamarabb elterjedjen a kultúrának
ez az új és hatásos eszköze.
Berlin, 1929 július.
Mihály Dénes, gépészmérnök
I.
Mi a távolbalátás?
Az ,,Ezeregy éjszaka"
legutolsó teljes kiadásának elõszavában
mondja Ludwig Fulda: ,,Ha annakidején földöntúli
szellemeket kellett segítségül hívni
arra, hogy emberek a legrövidebb idõ alatt messze
szállíttassanak, vagy légen át vitessenek,
hogy messze országokban a villám sebességével
üzeneteket vihessenek, vagy pillanatok alatt élõszóval
feleleteket hozzanak annak, aki a hegyeken-völgyeken innen
idõzött, - ma mindezen boszorkányságok,
mint természetességek, mindennapi létünk
berendezéseihez tartoznak".
E szavaival arra célzott, hogy éppen napjainkban
a mûszaki tudományok a legkülönfélébb
problémák egész seregét oldották
meg sikeresen, így a levegõ meghódítását,
a távbeszélõt és még sok mást,
amit idáig évszázadokon, évezredeken
át az emberiség csak a mesékben gondolt
megoldhatóknak.
Az elektromos távolbalátást nem említi
Fulda, jóllehet, hogy ez is az emberiség legrégibb
álmai közé tartozik, sõt már
az arab mesékben is szerepet játszik. És
miért nem említi vajon? Nyilván azért,
mert még egész röviddel ezelõtt aligha
merte valaki is remélni, hogy a tudomány és
technika az emberiségnek ezt az álmát is
valóra váltja!
Pedig mióta a telefont feltalálták, voltakép
nagyon kézenfekvõ volt az a feltevés, hogy
ami az emberi hanggal sikerült, miért ne sikerülhetne
a szemmel, a látással is, miért ne lehetne
az ember látási szervét, a szemet, a halláshoz
hasonlóan elektromos úton korlátlanul kiterjeszteni
minden akadály dacára, amely a szem és a
megfigyelendõ tárgy vagy cselekmény között
áll és a látást gátolja?
Valóban, amint az elektromos távbeszélõ,
a telefon elsõ eredményeit felmutatta, csaknem
egyidejûleg a szakemberek figyelme az elektromos távolbalátás
megoldására irányult. És tényleg,
a távolbalátás megoldása, amelyrõl
az 1928-iki nagy német rádió-kiállítás
közönsége gyõzõdhetett meg elõször,
ugyanazon az elven alapul, mint ami a telefon sikerének
is alapja volt. Amint a telefonnál a hangrezgéseket
elektromos rezgésekké alakítják át
és vezetéken vagy vezeték nélkül
juttatják el a felvevõállomásra,
ahol azok ismét hangrezgésekké változnak
vissza, ugyanígy az elektromos távolbalátásnál
az adóállomás a képet apró
részecskéire, az ú. n. ,,képelemekre"
bontja, ezeket elektromos rezgésekké értékeli
át, amelyeket aztán vezetéken vagy rádióval
kisugároz a vevõállomások felé,
ahol az elektromos rezgések ismét fényváltozásokat
idéznek elõ apró fénypontocskák
alakjában. Ezeket a vevõállomás éppen
úgy sorakoztatja egymás mellé a vetítõernyõn,
mint amily sorrendben a képet az adóállomás
elemeire bontotta. Ez az egész folyamat tulajdonkép
sorozatosan megy végbe, azonban olyan rendkívül
nagy gyorsasággal, hogy az emberi szem nem képes
észrevenni, hogy a kép pontjait nem egyszerre,
hanem valójában egymás után látja.
Oka ennek az emberi szem úgynevezett ,,tehetetlensége",
vagyis az a tulajdonsága, hogy 1/8 másodpercnél
rövidebb idõ alatt észlelt fényjelenségeket
egymástól megkülönböztetni nem tudja,
azokat egyszerre véli látni. Szóval az elektromos
távolbalátás alapvetõ lényege
az emberi szemnek ugyanarra az optikai csalódására
vezethetõ vissza, mint amelyen a mozgófénykép
is alapul, ahol tudvalevõleg igen gyors egymásutánban
kivetített állóképek keltik a mozgókép
benyomását.
Az elektromos távolbalátás megoldásához
az elsõ lépcsõt tulajdonkép az úgynevezett
,,képtávíró" szolgáltatta,
amellyel manapság még sokan összetévesztik
a távolbalátást. A képtávírás
igen szép eredményeket ért el. De a távolbalátás
ennek nem is vetélytársa, itt egészen másról
van szó. Hogy a különbséget megérthessük,
a leghelyesebbnek látszik elõbb a képtávírás
elvét röviden ismertetni. A képtávíró
is a fentebb vázolt elv alapján dolgozik, azonban
az azonnali látást nem teszi lehetõvé!
Ennél ugyanis ahhoz, hogy valakit, vagy valamit láthatóvá
tehessünk távolfekvõ helyeken, mindenekelõtt
az illetõrõl fényképet kell készítenünk.
A fényképet ,,elõ kell hívni",
arról egy ú. n. diapozitívet, vagy fémklisét
(matricát) kell készíteni. Az átvitelre
így elõkészített kép most
az adóállomásba kerül, amely a képet
pontról pontra fényelektromosan, vagy vegyelektromos
úton ,,letapintja", azaz minden fénypontocska
fényerejének, megfelelõ erõsségû
elektromos áramlökést idéz elõ.
Az így nyert elektromos impulzusok (áramlökések)
mármost vezetéken, vagy rádió útján,
a vevõállomáshoz jutnak, s ott vagy egy
fényforrás erejét, vagy egy vegyelektromos
írószerkezetet befolyásolnak. A vevõállomás
ezen szerve alatt fényérzékeny vagy elektrolitikusan
preparált felület mozog ugyanazon irányban
és ugyanazon értelemben és sebességgel
(,,synchron"), mint a kép az adóállomáson.
Így sikerül a képelemekké visszaváltoztatott
elektromos rezgéseket ismét rögzíteni,
mégpedig elektrolitikus eljárásnál
(Caselli, Korn, Fulton) azonnali látható sötétebb-világosabb
pontocskák alakjában, vagy fényérzékeny
film és fényelektromos vevõ esetén
(Korn, Karolus, Belin) különbözõ erõs
fénybehatások (expozíciók) alakjában.
Az utóbbi eljárásnál a fényérzékeny
papírt, vagy filmet még elõ is kell hívni.
Az ilyen képátvitelnél a kép elektromos
közvetítése kb. 2-10 percet vesz igénybe
s aszerint, hogy vegyelektromos, vagy fényelektromos eljárásról
van szó, a szükséges fényképek
elkészítésével, illetve eljárásokkal
és elõkészítésekkel egy kép
átvitele átlag egy órába kerül.
Valakinek, vagy valaminek közvetlen szemlélése,
vagy pláne egy cselekmény szemlélése
a képtávírók segélyével
lehetetlenség, mert egyetlen kép átvitele
olyan hosszú idõbe kerül, hogy ezalatt a személy
helyzete, vagy a cselekmény megváltozik.
Az elektromos távolbalátás feladata ezzel
szemben éppen az volt, hogy az azonnali látás
váljék lehetõvé, minden hosszadalmas
eljárás nélkül, mégpedig úgy,
hogy ha az illetõ személy, tárgy mozog,
akkor a mozgásokat is láthassuk, és pedig
ugyanakkor, amikor történnék. Az átvitel
elve a távolbalátásnál ugyanaz, mint
a képtávírásnál, azaz a képet
apró pontocskáira, az ú. n. képelemekre
bontják szét, ezeknek megfelelõ erejû
elektromos rezgést idéznek elõ, ezek a rezgések
a vezetéken vagy vezeték nélkül a vevõkhöz
jutnak, ahol ezek ismét ugyanolyan fénypontocskákat,
képelemeket keltenek, mint amilyenekbõl a kép
az adóállomáson állott. E folyamat
azonban nem órák, nem percek, sõt nem is
másodpercek, hanem a másodpercnek egy tizedrészénél
is gyorsabban kell, hogy végbemenjenek, hogy a szem tehetetlensége
alapján az olyannyira szükséges optikai csalódást,
azaz az egy idõben való látást elõidézzék.
Az elektromos távolbalátás megoldása
tehát olyan képtelegráfiai eljárás,
amelynél a képfelvétel, átvitel és
visszaalakítás egy óra helyett csak egyetlen
tizedmásodpercig, vagy még ennél is rövidebb
ideig tart! (Németbirodalmi Szabvány 1/12 5 másodperc).
Ez esetben tudniillik nincs többé szükség
arra, hogy a személyek, vagy tárgyak képét
elõbb lefényképezzék, hanem elegendõ
az a kép, amelyet egy jó fényképezõgép
lencséje (objektívje) az ú. n. homályos
üvegre vetít. Úgyszintén nincs szükség
arra sem, hogy a vevõállomáson az egyes
képelemek fénybenyomásait fényérzékeny,
vagy vegyelektromos papíron összegyûjtsék,
mert az óriási gyorsasággal egymásután
sorakoztatott fénypontocskákat szemünk szétválasztani
úgysem képes, még látni véljük
az elsõ képpontot, amikor már az utolsó
is megjelenik. Mivel pedig ez az eljárás kb. tized-másodpercenként
ismétlõdik, újabb és újabb
képet vetítvén a felvevõernyõre,
ahol a tárgyak, illetve személyek helyzete más
és más, ezek szemünkben kicsinyített
mozgókép benyomását keltik. Azt lehetne
tehát röviden mondani, hogy az elektromos távolbalátás
nem egyéb, mint egy olyannyira meggyorsított elektromos
képtávírás, amelynél a képátvitel
idõtartama rövidebb, mint amennyire az emberi szem
tehetetlensége terjed. Azaz egy órai átvitel
helyett egy tizedmásodpercnyi átvitelt kellett
teremteni, ami 36,000-szeres gyorsaságot jelent. A gyorsaság
e fokozása okozta azt, hogy míg a távolbalátás
problémájával egyidõs telefon régen
a mindennapi használatba ment át, addig az elektromos
távolbalátás elsõ gyakorlati eredményei
csak napjainkban állottak elõ.
II. A távolbalátógépek
mûködésének vázlatos ismertetése
Mielõtt a távolbalátógépek,
adó- és vevõállomások részletes
leírásába fognánk, nem lesz talán
érdektelen, ha röviden összefoglaljuk azokat
a feladatokat, amelyeket a gyakorlati értékû
távolbalátógépnek teljesítenie
kell és tisztázzuk azokat a szempontokat és
elveket, amelyeknek alapján a mai modern telehor felépült.
Mindenekelõtt tudunk kell, hogy a távolbalátógép
kettõs szerkezet, s egy adóállomásból
és egy (vagy bárhány) vevõkészülékbõl
áll. Mindaz, amit a telehoradó kisugároz,
azonnal szemlélhetõ a vele vezetéken, vagy
rádió útján kapcsolatos telehorvevõkben.
Téves tehát az a sokfelé elterjedt hiedelem,
hogy egy távolbalátó-szerkezet birtokában
azt láthatjuk, amit akarunk, mert mindenkor csak azt szemlélhetjük,
amit a velünk kapcsolatban lévõ adóállomás
,,ad"... Viszont ha távolbalátó-készülékünkhöz
olyan rádiókészülék tartozik,
amellyel pl. több külföldi rádióállomást
hangszóróval is tudunk venni, akkor természetesen
vehetjük mindezen állomások által kisugárzott
- álló vagy mozgó - képeket is, csak
annyi szükséges ehhez, hogy állomásunkat
a megfelelõ hullámhosszra állítsuk
be
Melyek mármost ama folyamatok, amelyek addig lejátszódnak,
amíg a kép a vevõállomásban
megjelenik.
1. Elsõ feladat a kép felvétele. E célból
a rádióállomáson a közvetítendõ
személyt, tárgyat, vagy cselekményt a telehor1
adókészülék lencséje elé
állítják és a képet, amint
mondani szokás,,,élesre" igazítják.
Ha mozgófénykép-vetítésrõl
van szó, akkor ennek vetítõlencséjét
irányítják a telehor felfogófelülete
felé. Ugyanez történik, ha fényképet,
írásokat, vagy diapozitíveket vetítenek.
2. Ezután következik a képnek ,,elemekre"
való bontása, amely úgy történik,
hogy egy szerkezet a reávetített képet,
vagy képeket rendkívüli gyorsasággal
parányi kis négyzetalakú pontocskákra
bontja szét, mégpedig mint azt már a alakú
pontocskákra bontja szét, mégpedig, mint
azt már a fentiekbõl tudjuk, egytized másodperc,
vagy még ennél is rövidebb idõ alatt.
Minél kisebb részecskékre történik
a képbontás, annál finomabb, élesebb
lesz az átvitel. (A mai korlátozott számú
rezgéseknél a gyakorlatban e képbontás
kb. kéttized négyzetmilliméternyi nagyságú
négyszögû lyukkal történik.)
3. A megtörtént képbontás után,
illetve ezalatt sorozatosan minden egyes képelemet (amelyeknek
fényereje mindig más és más) elektromos
áramingadozásokra kell átértékelni,
egy ú. n. ,,fényérzékeny cellával"
(fotocellával, vagy szeléncellával). Ezeknek
az a tulajdonságuk, hogy ha különbözõ
erõsen világítjuk meg õket, az elektromos
áramot különbözõ erõsen engedik
át. Ha tehát a kép részecskéit,
a képelemeket, sorban ilyen cellára vetítjük,
akkor a cella az elektromos helyi telep ármát kisebb-nagyobb
mértékben engedi át, aszerint, hogy a reávetített
képelem világos, halvány, vagy sötét
pontja volt-e a képnek.
4. A fényérzékeny cella által ,,átértékelt",
azaz sorozatos elektromos rezgésekké átalakított
képpontok következménye tehát az ú.
n. ,,képáram", amelyet vagy vezetékeken
viszünk át a vevõkészülékhez,
vagy pedig a képáramok által egy rádió
adóállomást vezérelünk ,,befolyásolunk"
ugyanúgy, mint ahogy ez a hangátvitelnél
manapság történik, azaz a rádióállomás
által kisugárzott hullám amplitúdóját,
tágasságát szabályozzuk a képáramok
által.
5. A telehoradóállomás által küldött
kép tehát mint elektromos rezgés érkezik
meg a vevõállomásra, vagy bárhány
vevõhöz, mégpedig vagy vezetéken, vagy
egy rádióvevõ útján. Ha ehhez
ilyenkor hangszórót kapcsolunk, akkor ezek a rezgések
különös berregõ, süstörgõ
hangban nyilvánulnak, azaz, mint hangrezgések is
hallhatók. Távolbalátásnál
azonban nem ez a cél s azért a telehordvevõnél
ezeket a vett képáramokat az ú. n. ,,fényjelfogó"-ba
vezetjük. A fényjelfogó vagy fényrelé
szabályozható fényforrás, amelynek
fényereje aszerint változik, amint a belevezetett
képáramok ingadoznak. Ha a fényrelét
közvetlenül szemléljük, akkor még
nem látunk egyebet, csak azt, hogy kisebb-nagyobb mértékben
felvillan, majd megint kialszik, villog, látszólag
egészen rendszertelenül. Ha azonban e fényforrást
a képösszeállító berendezésen
át szemléljük, akkor az adóállomás
által adott kép jelenik meg (bizonyos feltételek
mellett).
6. A képösszeállító a vevõállomáson
tulajdonképpen ugyanolyan szerkezet, mint amilyen a képbontó
az adóállomáson, csak mûködése
fordított. A képösszeállító
a fényrelé és a képfelfogófelület,
vagy homályos üveg között van elhelyezve
és arról gondoskodik, hogy a fényrelé
villanásai ugyanolyan sorrendben és nagyságban
legyenek láthatók, mint amilyen sorrendben történt
a képbontás az adóállomáson.
Ez a készülék tehát tulajdonkép
vetítõszerkezet, amely a fényrelének
mindenkor csak egy kis négyszögû részét
engedi kivetõdni a felfogóernyõre, azaz
a fényrelé sorozatos felvillanásait ismét
egy képfelületté rendezi.
Természetesen azonban, hogy az ,,adott" képet
csak akkor fogjuk zavartalanul látni, ha az adókészülék
képbontószerkezete ugyanúgy mûködik,
mint a vevõkészülék képösszeállító-berendezése.
Úgy nevezik ezt mûszakilag, hogy a két készüléknek
,,synchron" (szinkron) kell mûködnie.
7. A szinkronizálás a távolbalátásnak
egyik elengedhetetlen feltétele, s a fentiek alapján
abban áll, hogy a képbontó- és képösszeállító-készülék
nemcsak teljesen azonos sebességgel kell hogy mûködjék,
de ezenfelül mindenkor a képsík ugyanazon
helyén is kell, hogy mûködjenek, amint technikailag
mondják, nemcsak fordulatszámra, de fázisra
is egyezniök kell.
Ha mármost meggondoljuk, hogy a telehoradó- és
vevõállomásoknak mindezen ténykedéseket
egytized másodperc alatt, azaz helyesebben szólva,
másodpercenként tízszer kell elvégezniök,
hogy a szemünk egy egységes mozgókép
benyomását érzékelje, akkor már
nem csodálkozunk azon, hogy e probléma gyakorlati
megoldása oly sokáig tartott. Nem szabad elfelejteni,
hogy itt arról is gondoskodni kellett, hogy ne csak a
képátértékelés és reprodukálás
történjék villámsebességgel,
hanem arról is gondoskodni kellett, hogy egymástól
sok kilométernyi vagy mérföldnyi távolságra
lévõ készülékek között
a levegõn át tökéletes együttmûködés
tartassék fenn, mégpedig olyan tökéletességgel,
hogy két, másodpercenként 600 fordulattal
járó korong egy millimétert se térjen
el egymástól.
III. A mai nap használatos telehor
mûködése
Az 1. ábra vázlatosan mutatja a
ma használatos távolbalátógép
adókészülékének elrendezését.
A ,,távolbalátandó" tárgy e
vázlatos rajzon az 1-el jelölt templom, amelynek
képét a 2-vel jelölt fényképezõ
objektív vetíti a 3-mal jelölt bontókészülékre.
Ez a bontókészülék jelen esetben a
Nipkow-tárcsa1 (mint késõbb látni
fogjuk, helyettesíthetõ több más szerkezettel
is). Mûködésének lényege az,
hogy a reávetített kép egyes pontjait (az
ú. n. ,,képelemeket") forgása közben
bizonyos rendszerint szerint sorozatosan engedi hatni a fényérzékeny
cellára, amely aztán az egymásután
reávetített képelemek fényerejének
megfelelõen, sorozatos elektromos rezgéseket állít
elõ.
Amint ezt az ábrán is jól láthatjuk,
a Nipkow-tárcsa az objektív által vetített
és 4-el jelölt kép síkjában
van és a 13-al jelölt elektromotor forgatja. Maga
a tárcsa bármely fényátlátszatlan
anyagból készülhet, amelyen aztán az
5, 6, 7, stb-vel jelzett négyszögletes lyukakat állítjuk
elõ. E lyukacskák száma és nagyság
szabja meg aztán a ,,képbontás" finomságát.
Az ábrán a Nipkow-tárcsán csak 12
lyuk van, a valóságban azonban a Német Birodalmi
Posta által szabványozott tárcsáknak
30 lyukuk van, még pedig kb. 1 négyzetmilliméter
nagyságúak.
Az ábrán azt is láthatjuk, hogy a Nipkow-tárcsa
lyukacskái spirális (csavar) vonal mentén
helyezkednek el, mégpedig úgy, hogy az egymásután
következõ lyukak távolsága egy kevéssel
nagyobb, mint a bontandó kép magassága és
a lyukak befelé számítva, mindenkor egy
lyuk szélességének megfelelõen közelednek
a tárcsa központjához. Ez elrendezésnek
köszönhetõ, hogy a Nipkow-tárcsát
a kép síkjában egyszer körülforgatjuk,
akkor e lyukacskák mindenkor a képnek más
és más pontját engedik át. Az ábra
szerinti példánknál az 5-ös lyuk a
kép jobboldali legszélsõ sávját
fogja átengedni, mégpedig lefelé haladva
minden lyukszélességnyi elmozdulásnál
más és más ponton. Az utána következõ
második sávot a 6-os lyuk engedi át pontonként,
aztán következik a 7-es lyuk stb., míg végre
ismét az 5-tel jelzett elsõ lyuk újból
kezdi a kép bontását. Ha már most
a tárcsa kellõ sebességgel forog, akkor
a ,,felvett" képet nem pontonként látjuk,
ahogy az a valóságban van, hanem a nagy sebesség
következtében az emberi szem tehetetlensége
érvényesül s a képet a tárcsa
mögött nézve, azt teljes egészében
egyszerre véljük látni. Ehhez azonban szükséges,
hogy a Nipkow-tárcsa másodpercenként legalább
10 fordulattal, azaz percenként 600 fordulattal forogjon.
(A legújabb német szabvány szerint a fordulatszám
másodpercenként 12 5). A lényeg az, hogy
a lencse által felvett kép az apró lyukacskák
által részeire bontva egymásutánban
ismételten áthatolhat a bontótárcsán
és a 8-cal jelzett gyûjtõlencsére
vetíttetik. E gyûjtõlencse (kondenzorlencse)
minden képelemet egy pontra koncentrál, amelyben
a fényelektromos cella (9) áll. A fényelektromos
cella ily módon hol gyengébb, hol erõsebb
megvilágítást kap, aszerint, hogy a képnek
sötétebb, vagy világosabb pontja hatol át
a bontótárcsán.
Fényérzékeny elektromos cella többféle
van, a legismertebb és leggyakrabban használatos
két fajta az ú. n. ,,szeléncella" és
az ,,alkáli fotocella". Lényegében
mindkettõnek azonos sajátsága van és
azonos feladatot kell, hogy teljesítsenek, azt tudniillik,
hogy elektromos áramkörbe iktatva, az áramot
kisebb-nagyobb mértékben engedjék át,
aszerint, amint gyengébb vagy erõsebb fény
éri a cellát. A fényérzékeny
elektromos cella tehát a reáesõ fénypontokat
elektromosan átértékeli, azaz fényerejüknek
megfelelõ elektromos áramlökéseket
idéz elõ. Ha tehát az ábra szerinti
példánknál a 9-cel jelzett fotocellát
elektromos teleppel és a 10-zel jelzett erõsítõvel
sorba kapcsoljuk, úgyhogy a telep árama csak a
fotocellán át hathat az erõsítõre,
akkor világos, hogy az erõsítõ kisebb-nagyobb
elektromos lökéseket fog kapni, aszerint, amint a
fotocellára a képnek fényesebb, vagy sötétebb
pontja kerül a bontótárcsán át.
A képet tehát a Nipkow-tárcsa ily módon
elemeire bontotta s a sorozatosan a fotocellára vetített
képelemekbõl itt megfelelõ erejû elektromos
lökések lesznek, amelyek aztán egy ugyanolyan
erõsítõre hatnak, mint amilyenek a rádiónál
használatosak. A kép egymás mellett fekvõ
fénypontjai helyett tehát, most már egymásután
következõ áramlökésekkel rendelkezünk.
Ha pld. a 10-zel jelölt erõsítõ után
egy telefont, vagy hangszórót kapcsolnánk,
akkor különös, zizegõ, süvöltõ
hangot hallanánk. Ezeket a rezgéseket a továbbiak
folyamán már most tényleg úgy is
kezeljük, mintha egyszerûen hangrezgések volnának,
amelyeket egy rádióstúdiónak közvetítenie
kell. Átvihetõk közvetlenül úgy
is, hogy a hangszóróban elõállott
hangot arra a mikrofonra engedjük hatni, amelybe rendes
közvetítéseknél a szereplõk
belebeszélnek, vagy beleénekelnek, mint elektromos
lökéseket visszük át a rádió
adóállomásra (11), amely aztán ezeket
ismert módon elektromágneses rezgésekké
átalakítva, a 12-vel jelölt antennán
át ,,kisugározza" a térbe.
A rádióátvitel maga tehát ugyanúgy
történik a távolbalátásnál
is, mint a hangátviteleknél, zeneközvetítésnél
s így a távolbalátásnál a
távolság csak olyan mértékben játszik
szerepet, mint az akusztikus rádiónál, azaz
attól függ, hogy milyen erõs az adóállomás,
amely a képet kisugározza, vagy ami ezzel egyenértékû,
milyen erõs és érzékeny az a rádióvevõ-készülék,
amellyel a képet ,,felfogjuk".
Mint a fentiekbõl következik, a távolbalátásnál
a kép ,,vétele" ugyanúgy rádióvevõ-állomással
történik, mint például a zeneközvetítéseknél,
mégpedig, ha azt akarjuk, hogy a ,,vett" kép
elég erõs, ú. n. kemény kép"
legyen, akkor egy olyan rádióra van szükség
ma még, amely zenei és beszédközvetítéseket
hangszóróban is ,,hozni" tud.
A 2. ábra
olyan elrendezést mutat, amely távolbalátási
képek felvételére alkalmas. A 17-tel jelzett
antenna és a 18-cal jelzett rádiókészülék
ugyanolyan, mint a rendes, hangszóróvételre
alkalmas, közönséges készülékek.
A különbség csak az, hogy a 20-szal jelzett
hangszóró nem közvetlenül csatlakozik
a rádiókészülékhez, hanem a
19-cel jelzett átkapcsolón keresztül, amelynek
másik állása lehetõvé teszi
a távolbalátó vevõkészülékre
való átkapcsolást. Ez esetben, azaz a másik
állásban nem a hangszóró, hanem a
30-cal jelölt elektromos telep, (ú. n. anódtelep,
elõfeszültségül) és a 21-gyel
jelölt ,,fényrelé" csatlakozik a rádióvevõhöz.
E lámpaformájú fényrelének
belül két fémlemezbõl álló
és egymással nem érintkezõ elektródja
van. A lámpa elkészítésekor a levegõt
kiszivattyúzzák belõle és a légüres
térbe valamely nemes gázt (neon, argon, hélium
stb.) engednek be alacsony nyomás mellett. (0 3, 0 2 Atm.)
Ha az ily módon készített lámpa két
elektródjához (lemezéhez) elég nagy
feszültségû (100, 200 volt) telep sarkait kapcsoljuk,
akkor a lámpa, annak dacára, hogy lemezei nem érintkeznek,
kigyúl, mégpedig látszólag úgy,
mintha az egyik lemezt (a katódot) vöröses-sárgás
(neon, argon) vagy kékeszöld (szénoxidgáz
esetén) kékesfehér (heliumgáz) fény
vonja be. Ez a fény, amelyet csillófénynek
(németül Glimmlichtnek) nevezünk, tehát
rétegesen fedi az egyik lemezt és az a sajátsága
van, hogy az áramingadozásokat, bekapcsolást,
kikapcsolást rendkívül gyorsan tudja követni.
Szóval röviden ez a fényrelé olyan
lámpa, amely az elektromos áram változásait
rendkívül gyorsan követi. E lámpák
másik jellegzetes sajátság az is, hogy kigyúlásuk
és kialvásuk igen kis feszültségingadozás
mellett megy végbe. Épp ezért, ha a 21-gyel
jelölt lámpát a 30-cal jelölt, ú.
n. elõfeszültségi teleppel kapcsoljuk s a
feszültséget úgy választjuk meg, hogy
ez éppen a gyúlási határ alatt legyen,
akkor a rádióvevõ-készülék
által felfogott, viszonylag gyenge kis áramlökések
is elegendõk arra, hogy a lámpa kisebb-nagyobb
fényerõvel (az áramlökések ereje
szerint), de mindenkor teljes felületén kigyulladjon.
Végeredményben tehát e lámpa fényereje
az adóállomásról küldött
elektromos rezgéseknél megfelelõen fog ingadozni,
azon képelemek fényerejének megfelelõen,
amelyek ez idõ alatt az adóállomás
fényérzékeny cellájára hatnak,
azaz röviden a vevõállomás ezen fényrelélámpája
követni fogja fényingadozásokkal a ,,képáramok",
illetve ,,képhullámok" rezgéseit.
Nincs tehát most már egyébre szükség,
minthogy e fényváltozásokat mindenkor egy
képfelületté állítsuk össze,
mégpedig ugyanoly nagyságú pontocskákból
és ugyanoly sorrendben összerakva, mint amily sorrendben
a képet az adóállomás elemeire bontotta.
E célt legegyszerûbben úgy érjük
el, hogy a fényrelélámpát akkora
fénylõ felülettel készítjük,
mint amekkora az adóállomáson felvett kép
felülete s a fényingadozásokat egy ugyanúgy
lyuggatott Nipkow-tárcsán át szemléljük,
mint amilyennel az adóállomáson a képnek
elemekre való bontása történik. Természetes,
hogy az adóállomás bontótárcsája
és a vevõállomás képösszeállító
tárcsája ugyanazon sebességgel kell, hogy
forogjanak, sõt a lyukak állásának
is mindenkor pontosan egyezniök kell. E célra szolgál
a ,,szinkronizáló" berendezés.
A szerzõ legáltalánosabban használt
távolbalátó-készülékeinél
a tárcsák forgatását a 3. ábrán
látható kis szinkronmotor, egy ú. n. fónikus
kerék (La Cour találmánya) végzi.
Ez, mint láthatjuk, kétpólusú elektromágnesbõl
áll, amely elõtt rézbõl, alumíniumból
stb. szóval nem mágnesezhetõ anyagból
készült dob forog, amelynek palástfelületén
vékony lágyvasrudacskák vannak felerõsítve.
A dob belsejében higany van. (Kiegyenlítésre.).
Ha az ilyen fónikus kerék elektromágnesébe
szaggatott egyenáramot, vagy váltakozó áramot
vezetünk és a dobot kissé megpörgetjük,
akkor a dob forgásnak ered, mégpedig úgy,
hogy az áram minden lökésének megfelelõen
egy-egy vasrudacska fordul el a mágnescsúcsok elõtt.
Természetes, hogy az ilyen motorok ereje nagyon csekély,
mindössze egy közepes nagyságú (kb. 30
cm átmérõjû) bontótárcsa
forgatására alkalmas. Olyankor, ha nagyobb tárcsák
forgatása szükséges, akkor ennek forgatására
nagyon finoman beszabályozott s a szükséges
fordulatszáma megközelítõleg beállított
egyenáramú, váltóáramú
motort, vagy óramûvet használunk, amely azonban
ilyen fónikus kerékkel van összekapcsolva.
Ilyenkor a fónikus kerék mint finoman ható
szabályozó fékszerkezet mûködik,
amely a bontótárcsát a pontos ütemben
tartja. Az ilyen fónikus kerekeknek az a nagy elõnyük,
hogy bár csekély erõt tudnak kifejteni,
de viszont nagyon csekély áramokkal mûködtethetõk.
(Néhány milliamper elegendõ.) Ezáltal
vált elérhetõvé az, hogy az ú.
n. szinkronáramot is drótnélküli úton,
maga az adóállomás adja a képáramokkal
együtt, mégpedig mindig akkor, mikor egy-egy bontó
(összeállító) lyuk elhagyja a képsíkot.
E célból az adóállomáson (lásd
1. ábra)
a bontótárcsa tengelyén a 14-gyel jelzett
körkapcsolót láthatjuk, amelynek az a szerepe,
hogy a 16-tal és 15-tel jelzett áramvezetõket
(,,keféket") a tárcsa bizonyos helyzeteiben
vezetõlegesen kapcsolja. Ha a vezetékek irányát
figyeljük ez ábrán, láthatjuk, hogy
ezáltal a fényérzékeny cella bizonyos
pillanatokban rövidzárba jut, azaz az áram
a fotocella megkerülésével, közvetlenül
az erõsítõre hat, tehát úgy,
mintha a fényérzékeny cella e pillanatokban
rendkívül erõsen lenne megvilágítva.
Ennek eredményeképpen tehát a ,,képáramok"
közé egy azoknál lényegesen erõsebb
lökéssorozat a ,,szinkronáram" kerül.
A szinkronizáló áramot a képárammal
együtt sugározza ki az adó- és veszi
fel a vevõállomás. Itt a felvett és
megerõsített képáramok a kis szinkronmotor
tekercsein át jutnak a fényrelélámpába.
A szinkronizáló áram erõsebb lökései
megpörgetik a motort, ez forgásba kezd és
bár a képáramok is átfolynak tekercsein,
ezek nem zavarják forgásában, mert egyrészt
erre nem elég erõsek, másrészt ütemük
nem felel meg a fónikus kerék ütemének.
A fónikus keréken át vezetett áramok
természetesen bejutnak a fényrelélámpába
is, amely tehát a képáramok ingadozásán
kívül követni fogja a szinkronizáló
áramok lökéseit is. Ezek azonban nem okoznak
zavart a kép szemlélésében, mert
mindig akkor következnek be, amikor a képmezõben
nincs lyuk. Ily módon elérjük azt, hogy a
bárhol elhelyezett és akárhány vevõállomás
együttmozgása (szinkronizmusa) az adóállomással
mindenkor biztosítva van anélkül, hogy a vevõkészülékek
állítgatásával bajlódni kellene.
A teljesen egyenlõ fordulatszám tehát az
ilyen tehát az ilyen ,,képáram szinkronizálással"
mindenkor biztosítva van, azonban biztosítani kell
még azt is, hogy a lyukak állása is egyforma
legyen, tekintve, hogy az egyes vevõállomásokat
kézzel kell indítani. De egyébként
is az indítások pillanatának egymástól
függetlennek kell lenni. Így megtörténhetik,
hogy bár a vevõtárcsa éppoly gyorsan
forog, mint az adótárcsa, de a lyukak állása
nem egezik. Míg az adónál pl. az elsõ
lyuk futna a képsíkon át, pl. a felsõ
sarokban, addig a vevõ tizenhatodik lyuka futna a kép
alsó sarkán, azaz mint mondani szokás, a
két készülék helyzetben (fázisban)
nem egyezik. Ennek tetszés szerinti állításra
szolgál a ,,fázisállító"
szerkezet. A fázis beállítása olyképen
történik, hogy egy fogantyú és két
kúpos fogaskerék segélyével az egész
fónikus keretet, tárcsájával együtt,
saját tengelye körül elforgatjuk anélkül,
hogy közben a fónikus kereket megállítanók.
Egy fordulaton belül tudniillik, feltéve, hogy a
szinkronizmus egyébként fennáll, mindenkor
megtaláljuk a helyes képállást. Ennek
megítélésére csak a képet
kell szemlélni. Addig, amíg nincs meg a helyes
fázissal teljes szinkronizmus, a képet ugyan látjuk,
de ferdén és osztottan. Amikor látjuk, hogy
a kép helyesen van, tovább semmi tennivalónk
nincs a szinkronizálással.
A 4. ábra
az ez idõ szerint egységesített rendszerû,
olcsó vevõkészülék fényképe.
A fónikus kerék tengelyének felsõ
vége kinyúlik a doboz fedelén és
egy gumikúppal (,,A") van ellátva. Mellette
egy tengelyre erõsítve a ,,B" tárcsát
látjuk, melynek szegélye szintén gumival
van ellátva. ha ,,B" tárcsát a ,,D"
lemezrúgó ellen lenyomjuk és a ,,C"
fogantyúval párszor körülforgatjuk, ezzel
a fónikus kereket mozgásba hozzuk s attól
kezdve ez forog tovább tovább magától
a szinkronizáló áram hatására.
,,E" a fázis állítására
szolgáló forgatógomb.
Az 5-ik ábra
kettõs trükkfelvétel a készülékrõl,
ahol ennek egyes részeit elhelyezkedésükben
láthatjuk. ,,A" a fónikus kerék. Rajta
,,B" a vízszintes síkban forgó tárcsa,
melynek lyukacskáin át a ,,D" fényrelélámpa
felvillanásai szemlélhetõk, még pedig
az ,,E" nagyítólencsével megnagyítva
az ,,F" szögtükör közvetítésével.
,,C" az indítókerék.
IV. Különféle távolbalátó-készülékek
részleteirõl és eltéréseirõl
Az ötödik fejezetben ismertetett ú. n. ,,normalizált"
távolbalátó-készüléken
kívül van még több más rendszer
is, amelyek kisebb-nagyobb mértékben eltérnek
a fentiektõl. Bár ezek közülm ég
egyik sem érkezett el a gyakorlati alkalmazhatóságához,
nem lesz érdektelen tisztán technikai érdekesség
szempontjából ezeknek ismertetése sem. Meg
kell elõre jegyezni, hogy ez idegen konstrukciók
sem mutatnak elvi eltérést, hanem inkább
egyes részletek különféleségeire
vonatkoznak, mert az egyes részletproblémákat
más úton vélték megoldhatni. Nem
célunk most e szûk keretek között ezeknek
gyakorlati értékét és indokoltságát
vitatni, ezért csak egyszerûen felsoroljuk azokat
az elméleti lehetõségeket és részleteket,
amelyeket az egyes feltalálók, köztük
a szerzõ is, a távolbalátás mai megoldásán
kívül még lehetõnek tartanak:
A.) a különféle fényérzékeny
szervek:
A fizikai tudomány nagyon sok különféle
fényelektromos jelenséget ismer, különösen
olyanokat, amelyeknél a fénybehatás azonnali
elektromos változást idéz elõ. Ezek
közül a két legismertebb jelenség a szelén
nevû elem fényérzékenysége
és az ú. n. Hallwachs-féle fényelektromos
tünemény.
a.) A szeléncella nem egyéb, mint alkalmas elektromos
hozzávezetõ és elvezetõ szerkezet,
amelyre a szelén nevû elem szürke, kristályos
alakulatát viszik fel igen vékony rétegben.
A szelén nevû elemet 1817-ben Berzelius fedezte
fel. 1873-ban az angol May felfedezte, hogy ez elemnek egyik
alakulata, a szürkekristályos formája fényérzékeny,
amennyiben az elektromosságot jobban vezeti, ha megvilágítjuk,
mint sötétben. E jelenségen alapszanak a ma
ismeretes szeléncellák. Tekintve azt, hogy a fenti
jelenség igen kis mértékben következik
be, arról kellett gondoskodni, hogy az elektromos árammal
a szelén ezen sajátsága minél jobban
kihasználható legyen. Épp ezért különbözõ
konstruktõrök arra törekedtek, hogy nagyon kedvezõ
elektromos hozzávezetésrõl és elvezetésrõl
gondoskodjanak. a mai legtökéletesebb ,,szeléncella"
formáját a 6.
ábra mutatja. Ez a szerzõ ú. n. kondenzátorcellája.
Itt két fémbõl készült, de egymástól
gondosan elszigetelt szorító között,
két platinából készült és
fésûszerûen kiképzett elektródcsoport
van, amelyek közül az egyik csoport fémblokkal,
a másik a másik fémblokkal van vezetõleges
érintkezésben, de egymástól csillámlemezekkel
elszigetelten. Az egyetlen összeköttetés közöttük
az a rendkívül finom, vékony szelénréteg,
amelyet az elektródoknak egymás közé
nyúló részére elgõzölés
útján csapatnak le és utóbb kristályosíttatnak.
Ez a leheletfinom réteg az elektromos áram áthaladását
különbözõ mértékben teszi
lehetõvé a két fémpofa között
aszerint, amint a szelénfelület megvilágítása
kisebb, vagy nagyobb.
b.) A fotocella Hallwachs, Heinrich Hertz és Stoletow
azon megfigyelésein alapszik, hogyha két, fémbõl
készült elektródot, például
egy lemezt és egy rácsot üvegburában
légüres térbe zárunk oly módon,
hogy ezek egymással ne érintkezhessenek, azután
a két elektródot néhány száz
volt feszültségû telep sarkaival kapcsoljuk,
akkor sötétben a cella szigetel, az áramkör
egyáltalán nem záródik, ha azonban
a fotocellát megvilágítjuk, akkor bár
nagyon csekély, s csak finom mûszerrel kimutatható,
de a megvilágítás mértékével
arányos áramkeringés támad. Különösen
jól észlelhetõ a jelenség, ha a telep
negatív sarkához egy alkálifémes
elektródot, vagy nátriumos preparátumot
kapcsolunk és légüres tér helyett az
üvegburkot heliumgázzal, neonnal, vagy más
nemes gázzal töltjük meg alacsony nyomás
mellett. Az elektromos távolbalátás céljaira
mindkét jelenséget felhasználják
a képelemek elektromos átértékelésére,
bár ma már a fotocella nyer általában
alkalmazást. Mert bár a szeléncella érzékenysége
nagyobb és a modern szeléncella tehetetlensége
gyakorlatilag elhanyagolhatóan kicsi (mindössze néhány
milliomod másodperc), tehát a mûködésben
nem hat zavarólag, mégis megvan a hátránya,
hogy a nyugalmi ellenállása változó
s így nagyon nehéz megfelelõ, nagyfrekvenciájú
erõsítésekre is alkalmas erõsítõt
készíteni hozzá. Ezzel szemen a fotocella
érzékenysége alig egy ezredrésze
a szeléncelláénak, mindamellett teljesen
állandó, a jelenség kizárólag
elektronikus s így minden tehetetlenségmentes,
azaz haladék nélkül következik be. Ezért,
bár nagyobb fokú erõsítést
kíván, mégis túlnyomólag (a
szerzõ is) ezt használják. A 7. ábra normális fotocellát
mutat. Ez üvegedény, amelynek közepén
beforrasztva az anód (pozitív sarok platinából)
üvegfalán pedig az alkálifémbõl
készült, tükörszerûen kicsapott katód
(negatív pólus) van. ,,A" pontban történik
a megvilágítás.
B) A képbontás és képösszeállítás.
Az elektromos távolbalátás kérdésénél
a képet elemeire bontó és a vevõkészülékeknél
a képelemeket képpé csoportosító
szerkezet az, amelyben az egyes feltalálók a legnagyobb
mértékben eltérnek egymástól,
s ami még ma is állandó vita tárgya.
A legegyszerûbb képbontó (és összeállító)
készülék még ma is az ú. n.
Nipkow-tárcsa. Mint már tudjuk, ez nem egyéb,
mint fényátlátszatlan anyagból készült
korong (tárcsa), amelynek kerületén a 8. ábra szerinti,
spirális vonal mentén elhelyezett lyukacskák
vannak, amelyeknek nagysága a bontás (és
az összeállítás) finomságát
szabja meg. E lyukak vagy úgy vannak fúrva, hogy
távolságuk egymástól mindenkor állandó
és a kép magasságának felel meg (ez
az ú. n. logaritmikus lyukasztású tárcsa),
vagy úgy helyezik el õket, hogy az osztás
mindenkor egyenlõ szögekkel történjék
(szögosztású tárcsa). E lyukacskák
0,5-4 m2 nagyságúak és nem kör alakúak,
mint ahogy ezt az ábrán kényelmi okoknál
fogva ábrázoltuk, hanem optikai okoknál
fogva, négyszögletûek, hogy egyenlõ
fényintenzitású fényfelület
kapjunk. A Nipkow tárcsa ma is a legegyszerûbb,
tehát a legolcsóbb és legkönnyebben
kezelhetõ bontó- és összeállító-készülék.
Vele csaknem teljesen azonos a De Pineaud által konstruált
és hengerformában készített, spirális
lyukú bontószerkezet. Ennek kivitele már
valamivel körülményesebb, viszont semmi elõnyt
sem biztosít a Nipkow-tárcsával szemben.
A Nipkow-tárcsa legfõbb hibája az, hogy
csak bizonyos korlátozott mértékû
bontást lehet vele teljesíteni. (Igaz, hogy a rádió
mai korlátozottsága mellett többre nem is
lehet gondolni!) Ha azonban például az lenne a
feladat, hogy egy 10 x 10 cm nagyságú képet
milliméteres sávokkal 10 000 képelemre bontsunk
fel, ezt már Nipkow-tárcsával nem lehetne
minden további nélkül teljesíteni.
Ez esetben t. i. mint azt egy rövid számolásból
láthatjuk, összesen száz lyukacskát
kellene a tárcsán elhelyezni (1 mm-est) mindegyiket
10 cm távolságra egymástól. Ez azonban
kb. 100 x 100 cm kerületet eredményezne, azaz egy
megfelelõ Nipkow-tárcsa kb. 3 méter átmérõvel
bírna, ami minden gyakorlati alkalmazhatóságot
lehetetlenné tenne. Ma még erre nincs szükség,
mert, mint tudjuk, a nemzetközi egyezmény szerint
több képelemet, mint másodpercenként
18 000-ret (9 000 Hertz) úgysem szabad továbbítani,
ami annyit jelent, hogy egy fordulatnál csak 1800 képelem
produkálható, ami 30 lyukas bontásnak felel
meg.
Ennek dacára a fenti elméleti követelmény
alapján egyes konstruktõrök igyekeztek más
utakat találni a kép finomabb bontására
kis méretek mellett. A szerzõ tulajdonában
levõ 466,712. sz. németbirod. szabadalom szerint
ez olymódon is elérhetõ, mint azt a 9. ábra mutatja.
Itt a 36-tal jelzett Nipkow-tárcsának három,
egymás mellett fúrt lyuksorozata van (37, 38, 39).
Az így elért háromszoros bontótárcsa
fölött egy második tárcsa 401. forog,
amelynek kivágásai (41) úgy vannak elhelyezve,
hogy a 23-mal jelzett képmezõnek mindig más-más
egyharmadát teszik szabaddá.
Az olasz Majorana lyukasztott tárcsa helyett résekkel
ellátott és különbözõ sebességgel
forgó tárcsákat javasolt képbontásra.
Ezt úgy tervezte, hogy míg a lassabban forgó
tárcsa egyik résnyílása egy résszélességgel
elmozdul, azalatt a másik gyorsabban forgó tárcsának
egy harántrése végigfut az elsõ rés
felett.
Mindezen kombinációknak közös hibája,
hogy nagyon nagy fényveszteségeket okoznak és
a szerkezetet túlságosan bonyolulttá teszik.
1907-ben az orosz Rosing a képbontást két
egymásra merõleges tengely körül forgó
tükörprizmával javasolja. Ugyanakkor és
ugyanõ a képösszeállító-berendezést,
az ú. n. Braun-féle csövekkel javasolja, amelyek
a katódsugarak elhajlíthatóságán
alapulnak.
Mindezen terveknek, sajnos, gyakorlati értéke nincs,
sõt a mai viszonyok és újabb megismerések
szerint, célja sincs, mert azon határokig, ameddig
manapság rádiótechnikai okoknál fogva
menni lehet, a közönséges Nipkow-tárcsa
is kielégítõ eredményeket szolgáltat.
Röviddel ezek után a szerzõ javasolta a szögtükörnek
és a Nipkow-tárcsának az egyesítését,
ahol a koncentrikus lyukakkal bíró tárcsa
sebesen forogva, bontja a szögtükör által
lassan eltolt képeket. Ez a berendezés éppúgy
alkalmas bontásra, mint képösszeállításra.
A fenti terv egy vállfaja tulajdonkép a Weiller-féle
tükrös tárcsa, amely olyan szögtükör,
amelynek minden tükre más és más szöget
zár be a tárcsa tengelyével. (Ezt a bontó
és összeállító-berendezést
alkalmazza a német Professzor Dr. August Karolus.).
Végül, mint minden elméleti teljesítményt
is megoldó lehetõséget javasolta a szerzõ
az egész világon szabadalmazott oscillografikus
képbontást és összeállítást,
amely a legszélsõbb kívánalmakat
is teljesíteni képes, de erre a mai korlátozottság
mellett gondolni sem lehet. Az elrendezést a 10. ábra mutatja. Az optikai objektum
,,0" képét az ,,A" lencsével veszi
fel, a fényképezõgépekhez hasonlóan.
A képet itt azonban nem homályos üvegernyõre
vetíti, hanem a ,,B" gyûjtõlencsére,
amely a képet ismét összehúzza, mégpedig
a ,,C" oscillográf ,,D" tükrére,
ahonnan a kép 90 fokban visszaverõdve, az ,,F"
fényátlátszatlan lemezre vetõdik,
amelynek közepén a ,,H" nyílás
és e mögött a ,,J" fényérzékeny
cella van. Az oscillográf traverzét ,,E",
a ,,K" fonikuskerék excenterje tartja lengésben,
miközben a szálakra felragasztott tükör
,,D" az ,,M" hangvillaszaggató rezgéseinek
hatása alatt áll. A ,,D" tükör tehát
úgy mozog, hogy mialatt az oscillográf szálain
fel- és lerezgéseket végez, ugyanez idõ
alatt a fónikus kerék ,,K" körhagyótárcsája
által oldalirányú rezgéseket is végez.
A ,,D" tükörrõl az ,,F" lemez felé
vetített kép tehát a ,H" nyílás
felett cikk-cakk vonalban mozog, végigvezetve e fölött
(s így a ,,J" fényérzékeny cella
fölött is) a kép minden pontját. Ugyanaz
áll a képösszeállításnál
is s csak a szerkezet mûködése fordított,
s fényérzékeny cella helyébe fényrelé
kell. E berendezés feltétlen elõnye minden
más rendszerrel szemben, hogy igen kis energiával
mûködtethetõ, másrészt az oscillográf
minden további nélkül másodpercenként
50 000 rezgésre is képes, ami tized-másodpercenként
5 000 rezgést, azaz 10 000 sávot jelent, ami 100
000 000 képelemnek felelne meg, a minap engedélyezett
kb. 18 000-rel szemben. Sajnos, e kérdésnek elintézése
egyelõre a nemzetközi rádióbizottság
kezében van és nem jelentéktelen nehézségekbe
ütközik.
C.) Az elektromos távolbalátás harmadik
részletproblémája a vevõállomás
úgynevezett fényreléjének kérdése
volt. A szerzõ szabványosított készüléke
e célra az ú. n. csillófénylámpát
(Glimmlichtlampe-t) használja. Ennek kivitelét
és sajátságait már az elõzõekben
megismertük. Ennek általános kiviteli formáját
a 11. ábra
mutatja. A nagyobb, életnagyságú képeket
adó állomásokhoz használatos csillófénylámpát
a hozzávaló transzformátorokkal a 12. ábra mutatja. Ez a fényrelé,
mint tudjuk, közvetlenül befolyásolható,
azaz maga a lámpa fénye az, amely a rádióvevõ
által vett képáramok befolyása alatt
közvetlenül változik. Hasonló készülék,
bár lényegesen nehezebben kezelhetõ jelenség
az ú. n. beszélõ ívlámpa,
amelynek fényereje szintén befolyásolható,
szapora váltakozású áramokkal. Már
lényegesen állandóbb jellegû a szerzõ
által beszélõmozik felvételére
alkalmazott wolframívlámpa (az ú. n. pontfénylámpa),
ennek azonban hátránya, hogy a befolyásolható
sugarai nagyobb részt ultraibolya-sugarak s így
láthatóvá tételük nehézségeket
okoz.
A fényrelék második csoportjába tartoznak
a közvetett fényrelék, amelyek az állandó
fényerejû fényforrás fényét
a képáramoknak megfelelõ intenzitással
bocsátják át. A szerzõ ezirányú
kísérletei az oscillográfikus fényrelét
eredményezték, ahol az oscillográf tükröcskéjének
a képáramok behatása folytán elõálló
különbözõ mértékû kilengése
egy ék alakú résen t különbözõ
erejû fénysugarakat enged a felfogó ernyõre.
Hasonló céllal 1901-ben az angol Sutton, tizenöt
évvel késõbb a német Dr. Karolus,
az úgynevezett Kerr-féle tüneményt
alkalmazzák távolbalátási fényrelé
céljaira. E jelenség szerint bizonyos üvegfajtákban,
de még inkább folyadékokban (mint pld. a
nitrobenzolban) a polarizált fény törése
változik, ha az üveget, vagy folyadékot elektromos
hatásnak tesszük ki. A Kerr-cella vázlatos
képét a 13.
ábra mutatja. A 9-cel jelzett fényforrás
fénye a 10-zel jelzett lencsén, a 70-nel jelzett
Nichol-féle prizmán, a 72-vel jelzett nitrobenzolt
tartalmazó üvegedényen át, a 71-gyel
jelzett Nicholprizmán keresztül jut a 13-mal jelzett
Nipkow-tárcsára s innen a 12-vel jelzett lencsén
át a felfogó ernyõre. Ha a képáramok
ingadozásait a 73., 74. kondenzátorlemezekbe vezetjük
vagy ami egyenértékû: a 75-tel jelzett tekercsbe),
akkor a folyadék törése a polarizált
fény számár megváltozik, s így
a 12-vel jelzett lencse által vetített fénykéve
a képáramok ingadozásait követni fogja.
(Újabban tévedésbõl ezt az elrendezést
Karolus-cellának nevezik!)
D.) A képáramok erõsítésének
technikája megkívánja, hogy a fényérzékeny
cellának a fényváltozásokra való
igen gyenge és finom rezgéseit lehetõleg
minden külsõ zavaró benyomás nélkül
erõsíthessük meg a szükséges mértékben.
E célt szolgálja a szerzõ 466,712. sz. német
szabadalmának azon igénypontja, mely szerint (lásd
14. ábra)
az igen érzékeny rácsvezeték megrövidítése
céljából a fényérzékeny
fotocella és az elsõ erõsítõcsõ
össze vannak építve. Az ábrán
202 jelenti a fotocella anódja, 201. a katódját,
203. az elsõ erõsítõcsõ katódját,
204. a rácsát és 205. az elsõ csõ
anódját. A 15.
ábra egy speciális erõsítõcsövet
mutat, amely távolbalátógép adóállomásának
elsõ erõsítõcsövének
alkalmas, ahol is az elsõ csõ rácsának
kicsi a kapacitása, hogy a feltöltõdés
ne tarthasson sokáig.
E.) Újabban mind gyakrabban halljuk, hogy amerikai és
angol távolbalátó-kutatók megoldották
a természetes színekben való távolbalátást.
Eltekintve a fentebb már vázolt korlátozottságtól,
amely a nemzetközi egyezményekben gyökerezik,
a természetes színekben való távolbalátásnak
semmi elméleti akadálya nincs. Mint a színnyomatoknál
és a színes mozinál, a természetes
színekben való távolbalátásnak
egyetlen feltétele, hogy a képfelvétel a
három alapszínnek megfelelõen történjék.
Azaz színtükrökkel minden egyes kép helyett
három bontást kell végeznünk. A vevõállomásokon
pedig arról kell gondoskodnunk, hogy a három alapszínnek
megfelelõen, háromféle színû
fényrelével és háromszoros sebességgel
reprodukáljuk a képeket. A szerzõ a tulajdonában
lévõ és 1924-ben szabadalmazott lehetõség
szerint a Nipkow-tárcsa három részre van
osztva, s az egyik csoportban a lyukak vörösszínszûrõvel,
a másikban kékkel, a harmadikban sárgaszínszûrõvel
vannak ellátva. A lyuksorozat olyan, hogy mindegyik fel
tudja teljesen bontani a képet. Hasonló tárcsájuk
van ez esetben a vevõkészülékeknek
is.
Mindezen ,,megoldásokat" természetesen úgy
kell, hogy tekintsük, mint a ,,jövõ zenéjét",
hiszen egyelõre egy háromszor akkora engedélyezett
váltakozási számnak nagyon örvendenénk,
de csak abból a szempontból, hogy ezáltal
háromszor akkora fekete-fehér képet lehetne
átvinni, vagy ami ezzel egyenértékû,
a bontás finomságát háromszorosra
lehetne fokozni.
Hasonló elbírálásban kell, hogy részesítsük
azokat az amerikai és angol híreket, amelyeket
a plasztikus (térbeli) távolbalátásra
vonatkozólag terjesztenek az odavaló sajtóorgánumok.
Ezeknek sincs semmi más fizikai akadályuk, mint
az a körülmény, hogy ma még a rádióadás
bizonyos korlátokhoz van kötve.
V. A telehor története
Az elektromos távolbalátás
feltalálójára vonatkozóan a nézetek
nagyon különbözõk. Csaknem mindegyik kultúrnemzet
magának, illetve egyik honfiának tulajdonítja
az elsõbbséget, mint ahogy ez már minden
nagyobb felfedezésnél lenni szokott.
Szerény személyem 1912-ben kezdett e problémával
foglalkozni. Kísérleteim elsõ komoly eredményeképpen
a budapesti Telefongyár r.t. laboratóriumában,
Neuhold Kornél igazgató segítségével
és hathatós támogatásával
1919. július 7-én sikerült elsõ ízben
elektromos úton egyszerû vonalak, betûk, geometriai
alakok halvány képét látni optikai
akadályokon keresztül. Az akkori magyarországi
állapotok kísérleteim folytatását
nagyon megnehezítették. A forradalom, a kommunizmus,
de nem kis mértékben a hitetlenség és
a bizalmatlanság, amellyel egyes túlzottan konzervatív
körök találmányom iránt viseltettek,
további munkámat lehetetlenné tették.
E kényszerítõ körülmények
hatása alatt elfogadtam az elsõ elõnyös
németországi ajánlatot, és így
lett kísérleteim befejezésének színhelye
Németország. Végül 1928 augusztusában
a Német Birodalmi Posta hivatalos kiállításán
mintegy 250 000 látogatónak mutathattuk be a távolbalátást.
Ez akkor még csak álló képek és
egyszerû mozgótárgyak azonnali megmutatásából
állott. Novemberben sikerült elõször
a filmek, mozgóképek átvitele és
1929. március 8-án éjjel 11 órakor
adott a Berlin-Witzleben-i hivatalos rádióállomás
a 475 4 m-es hullámhosszon elõször mozgó
távolbalátási képeket. Azóta
is hivatalosan üzemben van ez az állomás és
mintegy 17 hét alatt egyetlen üzemzavar se fordult
elõ, remélni lehet, hogy programidejét is
növelni fogja. 1929. május 8-án sikerült
elõször az, hogy szobában ülõ
személyeket rendes ,,szobafény" mellett, mesterséges
fényforrás nélkül sikerült ,,átvinni",
még este 7 órakor is. Ezzel az eredménnyel
a probléma mint olyan lezártnak tekinthetõ.
A kép nagyságának mai kötöttsége
kizárólag adminisztratív jellegû.
A mai nemzetközi hullámelosztás mellett tudvalevõleg
egy-egy állomás legfeljebb 9 000 hertznyi rezgést
sugározhat ki anélkül, hogy a ,,hullám-szomszédjai"
zavarná.
Ebbõl az következik, hogy az összes képelemek
száma a 18 000-et nem haladhatja meg, ami - tíz
képet tételezve fel másodpercenként
- képenként 1800 képpontot (képelemet)
jelent. Nem lesz érdektelen, ha röviden vázoljuk
itt, hogy milyen kép az, amit ennyi képelembõl
képezve, még láthatunk? A gyakorlat igazolja,
hogy 1800 képelem három személy arcának
jóval élesebb átvitelét teheti lehetõvé,
ha közvetlen átvitel történik, azaz távolbalátás
útján, mintha képtávíróval
közvetítünk. Ennek oka valószínûleg
abban keresendõ, hogy mozgóképeknél
(ideértve a bontókészülék csekély
rezgéseit is) az egyes gyorsan egymásután
következõ képek mintegy ,,kiegészítik
egymást", s így a képbenyomás
sokkal élesebb, mint állóképeknél.
Tény az, hogy egy arc átvitelénél
a kép olyan éles, hogy nemcsak az arc minden legcsekélyebb
részlete, a legkisebb indulatváltozás az
arcon is jól látható, hanem pl. látható
az is, ha a szem könnybelábad, látható,
hogy az ajkak nedvesek, vagy szárazak stb. Három
személy a képmezõben, ha csak mellképrõl
van szó, még olyan jól megfigyelhetõ,
hogy minden indulatkifejezés látható, ha
azonban ugyanezek tetõtõl talpig vannak a nézõtérben,
akkor már csak a gorombább indulatváltozások
láthatók, öt személynél pedig
csak kifejezett ténykedések láthatók,
de pl. férfi a nõtõl csak ruhájáról
különböztethetõ meg. Ezzel szemben élesen
és jól olvashatóan ,,jön" 40 nyomtatott
vagy írott betû, stb. stb.
Jegyzetek:
1 Telehor annyit tesz görögül, mint távolbafigyelés,
távolbanézés, németül Fernsehen
vagy Fernschau. Helyesebben ,,Telescop" volna ez a név,
azonban az optikában már régebben használatos
a távcsõ megjelölésére. Az angolok
és amerikaiak által használt ,,Televisio"
tulajdonképpen hamis szavak, mert elsõ részük
görög, a második pedig latin nyelven van.
|